4 juli 2009

Dokumentär med Henrik Svensmarks syn på klimatet

Henrik Svensmark kom nyligen ut med en rapport om kosmisk strålning och dess inverkan på molnbildningen på jorden. Läs mer om detta hos Kättaren. Jag hittade en dokumentär från förra året där Svensmark får utrymme att beskriva sina teorier.

Detta är en mycket intressant dokumentär i fem delar som ni gärna får tipsa andra om och lägga upp på era egna bloggar. Uppmuntrar er besökare som fortfarande tror att människans koldioxid styr klimatet att avsätta en stund och få höra en alternativ förklaring. För egen del känns Svensmarks teorier långt mer rationella och logiska än teorin att människans lilla bidrag med koldioxid skulle ha någon avgörande påverkan av klimatet.

Del 1



Del 2



Del 3



Del 4



Del 5

9 kommentarer:

CBR sa...

Bra..ska lägga upp det på min blogg

Skeptikern sa...

CBR: Gör det :) Fler måste komma till insikt!

Osynlige Mannen sa...

Glöm inte vem som kom till undsättning när forskningspengarna ströps!
- Du Perikles - hvornår smager en Tuborg bedst?
- Hver gang!
Kom ihåg det nästa gång du beställer en öl. Nu brukade jag förstås beställa Tuborg även innan, men nu kan jag anlägga en moralisk aspekt på mitt val också. Alla vill vi ju känna oss som goda människor. Mitt favoritminne från filmen är hur Svensmark slutar raka sig. Här har vi en man som kan och lever upp till historian. Vilken viking!

Med örat mot rälsen sa...

Vi har inga såna här forskare i Sverige som gör nåt banbrytande längre. Vad beror det på?

Fredrik N sa...

Om någon vill ge ett bidrag till filmaren för att ha gjort filmen (enligt egen utsago i mailkonversation jag haft med honom ligger han fortfarande back på filmen) så går den att köpa här http://www.thecloudmystery.com/Get%20the%20DVD.html

Skeptikern sa...

Fredrik N: Jag utgår från att den statliga televisionen kommer köpa in dokumentären inom en snar framtid :P

Ju fler som ser den och ju fler som får upp synen för Svensmarks forskning desto bättre.

Snowroller: Det finns inga pengar i forskning som INTE utgår från att koldioxid är den klimatdrivande faktorn. Det är min gissning.

Anonym sa...

Alfred Nobell skulle nog lyfta på hatten och dela en Tuborg med Henrik Svensmarks
/nisse

Anonym sa...

Den gick på tv4 fakta i helgen. De är ju inte blyga på att köra repriser så den kanske kommer visas där igen.

Unknown sa...

Ville bara dela med mig av att denna finns på TPB nu: http://thepiratebay.org/torrent/4991685

Bra kvalité!