10 december 2007

Al Gore hotar mänskligheten

I dag fick Al Gore världens kanske finaste pris. Vem kunde någonsin tro att en avdankad föredetta vicepresident skulle kunna ro hem Nobels fredspris med hjälp av en Powerpointpresentation och en stor dos skräckpropaganda. Jag själv är inte det minsta förvånad. Den här klimathysterin har nått så orimliga proportioner att jag inte överraskas av det som basuneras ut.

Aftonbladet drar till det hela med rubriken "Nordpoolens is borta om sju år". Okej, Al Gore menade faktiskt bara under sommaren men den stora kvällstidningen klippte bort den detaljen. Varför? Sprida mer skräckpropaganda naturligtvis.

Al Gore hänvisar till en rapport som ännu inte publicerats. Oj oj oj, vilken insiderverksamhet det råder i vetenskapen i dag. Vi låter Al Gore läsa vår rapport innan någon annan. Genomslaget blir minst sagt enormt...

Erland Källén, professorn i meteorologi som spekulerade vilt i DN:s klimatpanel tidigare, säger att det är mycket osannolikt att isen skulle smälta på sju år. Enligt honom finns det andra tänkbara förklaringar som kan förklara issmältningen. Dessa förklaringar delger dock inte Aftonbladet för läsarna.

Varför fokusera på endast en av poolerna?

För det första har människan mätt temperaturen och studerat Nordpoolen via satellit i mindre än 30 års tid. En millisekund ur ett klimatperspektiv så vem vet vad som är normala förhållanden i Arktis? Hur kan man efter en så extremt kort studieperiod fastställa att a) det är onormalt att isen smälter och b) är helt orsakat av människans utsläpp av koldioxid? Släng in det engelska uttrycket "Jump to conclusions" när ni vill.

För det andra glömmer Al Gore bort världens femte största kontinent: Antarktis. Här mättes världens lägsta temperatur upp 1983. Minus 89,4 grader Celcius. Temperaturerna rör sig mycket sällan över 0 grader och i så fall endast vid kusten. Ismassorna här är enorma och har stigit till rekordnivåer i år. Det om något är ett bra tecken på att planetens klimatsystem reglerar sig själv. Minskar ismassorna i Arktis så ökar de i Antarktis och vice versa.

Poängen är att studier av klimatet är något förhållandevis nytt och man kan inte hela tiden förklara minsta lilla sak som händer i naturen med att skylla på människan lika lite som man förr i tiden beskyllde gudar för oväder. Al Gore har bytt ut vädergudarna mot vanliga människor som skjutsar sina barn till fotbollsträningen och reser till andra länder med flygplan. Att skuldbelägga mänskligheten för det som händer i naturen och få fredspriset för det är för mig helt obegripligt. Jag är säker på att Alfred Nobel vänder sig i sin grav i dag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Här finns det skildringar om klimatförändringar på och vid Grönland före satellit-tiden-- som alla säkert vet startade denna i slutet av 1970-talet. Men det fanns klimatvariationer dessförinnan. Vilken överaskning!!
Läs om hur man på 30-talet kunde färdas med båt från Berings hav till Atlanten etc. Om någon skulle lyckas med det nu , vore det ett bevis på en klimatkatastrof.
Hur kan historieförnekelse och domedagsprofetior ge någon nobelpris???

/Dan

/Dan

bulco sa...

Härligt att läsa...
Här sitter man under frukosten och märker vad tex. Al Gore har ställt till med.Mina barn är helt uppslukade av honom och hans gelikar.Trots att många kända forskare starkt motsäger deras mantran.
Inget får ifrågasättas allt som sägs i tryck och TV är sant.Detta är helt enkelt en ny religion...inget annat
Visst ska man vara rädd om sin planet.

Anonym sa...

Bra skrivet!

Otroligt bra och läsvärd blogg. Jag tillhör dem som är förtvivlade över hur klimatvetenskap kidnappats av ideologer och förvandlats till en absurd religion. Jag arbetar som kommuntjänsteman, men har studerat naturgeografi och geologi vid universitet en gång i tiden (då man fortfarande kallade värmeperioder för "klimatoptimum" därför att man insåg att värme är bättre än kyla).

Du gör en välgärning på denna blogg. Jag har funderat på något liknande själv, men inte haft tid. Jag har däremot försökt dra mitt strå till stacken genom insändare och föreläsningar. Så sent som i fredags höll jag en föreläsning inför ca 70 gymnasielever och deras lärare. De hade sett Al Gores film och jag fick berätta om flera av de allvarliga felaktigheterna i filmen (en alltför ovanlig händelse i svenska skolor, tyvärr). Men det gick bra, och jag förstod att flera öppnade ögonen. Folk är inte dumma, bara hjärntvättade av media.

Jag kommer att följa din blogg med intresse.

Skeptikern sa...

Galileo: Stort tack! Jättekul att du fick möjligheten att berätta om "den andra sidan" för gymnasieleverna. Läste på Text-TV i morse att svenska ungdomar anser att miljöproblem är det största hotet mot mänskligheten just nu så de behöver verkligen höra fler åsikter än Al Gores i den här frågan.

Dan: Håller med dig!

pojoel sa...

galileo:
"Folk är inte dumma, bara hjärntvättade av media"

Tja, är det nån som är förvånad? När jag gick i högstadiet på 70-talet var jag en period helt övertygad om att alla kineser levde lyckliga tack vare den snälle och framsynte Mao.