Visar inlägg med etikett Tällberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tällberg. Visa alla inlägg

21 februari 2010

Vi bör alla frukta Bo Ekmans framtidsvision



När vi ändå är inne på polisstater så är Bo Ekmans skrämmande debattartikel i DN något att bita i. Nu storsvamlar han, precis som Svante Axelsson och andra i AGW-borgen, så det framgår inte särskilt tydligt vad han vill. Men en sak är säker, människors och länders friheter står inte högt upp på prioriteringslistan i Ekmans framtidsvision. Här ska det vara en global överstatlig världsordning där politiker styr med järnhand medelst polisstyrkor och militär:

"Men om nu 192 nationer ändå skulle ha kommit överens om det ”perfekta avtalet”, så saknas i upplägget den tillsynsmyndighet som med ekonomisk, polisiär och militär makt skulle ha kunnat korrigera de nationer som av olika skäl inte skulle möta åtaganden och mål."

"Korrigera de nationer..."?

Den gröna nya världsordningen är något vi alla borde vara mycket rädda för.

(Tipstack: Climatescam)

2 december 2008

Flest överdrifter i en debattartikel vinner



Eskil tipsade i en kommentar om den här fullkomligt vansinniga debattartikeln i (trumvirvel) Dagens Nyheter. Bakom dem står inte oväntat Bo Ekman, Anders Wijkman och Johan Rockström. Tre personer som förmodligen helt och hållet vill gå tillbaka till stenåldern så att den där förhatliga koldioxiden inte släpps ut. Ibland undrar jag om folk förväxlar koldioxid med kolmonoxid...

"Vad som krävs är att industriländerna helt eliminerar sina utsläpp av växthusgaser och redan till 2020 minskar dem med 70 procent."

Den här artikeln innehåller så många groteska överdrifter att folk (även ni som tror på AGW) måste höja på ögonbrynen och ställa sig frågan vad fan det är frågan om.

Här är en av de mest absurda förslagen från dessa herrar:

"
Fastställ en högsta ökning av medeltemperaturen på jorden till 1,7 grader Celsius. Det i sin tur kräver att utsläppen planar ut på nivån max 400 ppm koldioxidekvivalenter (350 ppm koldioxid). Detta är för övrigt den nivå regeringens Vetenskapliga råd rekommenderat."

Jag kan rabbla upp ungefär 1 miljard invändningar mot det här förslaget men jag tänker inte lägga ner tid på det.

Att tre vuxna människor, på fullaste allvar, i Sverige år 2008 tror att människan kan reglera temperaturen på en hel planet i solsystemet utifrån nivåerna på en spårgas i atmosfären som regeringens Vetenskapliga råd bestämt, övergår mitt förstånd.

En och annan person som kommenterar på den här bloggen skriver uttryckligen att jag, och andra skeptiker, i princip är dumma i huvudet. Allvarligt talat, vad tycker ni när ni läser en sådan här debattartikel?

(I artikeln skriver författarna att det finns en tickande metanbomb under Lapplands skogar (!) ....ja, liknelsen med bilden ovan...jordens undergång... etc.... ni fattar....)

28 juni 2008

Koldioxid är 2000-talets hjärnspöke


Såg att Maggie tipsade om två debattartiklar som ifrågasätter den rådande bilden av klimatförändringar orsakade av människan. Den ena i Expressen och den andra i Dalarnas Tidningar. Koldioxid har verkligen blivit ett hjärnspöke och en universalförklaring för allt som händer i naturen på jorden. När en mänsklig aktivitet ska beskrivas ur ett miljöperspektiv så handlar det inte om någonting annat än hur mycket koldioxid som släpps ut. Sverige är utan tvekan världsledande när det gäller fokuseringen på den här gasen.

I de två senaste numren av DN nämns koldioxid i 13 artiklar. Håll i minnet att gasen som omskrivs i dessa artiklar är samma gas som du andas ut i varje andetag dygnet runt. Det är svårt att tro när man läser dessa artiklar.

DN den 27 juni

Sid 2: "Detroits dinosaurier"

Ledare om bilindustrin och hur amerikanska biltillverkare förlorar på sin fokusering på bränsleslukande SUV:ar och större bilar. Det finns en stor potential för laddhybrider, vilket kan leda till att reducera utsläppen av koldioxid.

Sid 9: "Kollaps om inte tuffa klimatmål skärps"

Miljömänniskorna i Tällberg har arrangerat ett helt stormöte om koldioxid (!!!) och kommit fram till nya gränsvärden för denna livsnödvändiga gas. 350 ppm ska det vara och inget annat. Det innebär att om du har 1 000 000 molekyler bredvid varandra så är 350 stycken av dem koldioxid. Jag vågar inte ens tänka på den katastrof som ytterligare 100 stycken extra koldioxidmolekyler av 1 miljon molekyler skulle kunna ställa till med.... Johan Rockström (som jag skrivit om tidigare) intervjuas och säger att "I dag ser vi en oåterkallelig kollaps av istäcket i Arktis..." etc etc.  Denna artikel pushas också på förstasidan högst upp.

Sid 21: "Vatten bakom en av tio sjukdomar"

Kort notis om en WHO-rapport som visar att 1 av 10 sjukdomar och 6 procent av alla dödsfall i världens orsakas av förorenat vatten. Ett problem som främst drabbar fattiga människor och ett problem som människan har goda möjligheter att åtgärda. Det är dock inte ett problem som upptar diskussionerna på Tällberg Forum. Koldioxid framför allt!

Sid 27: "TV4 har slutat tänka på miljön"

Insändare som inte tycker TV4 är särskilt klimatsmart eftersom sportkommentatorn Ola Wenström flugit ner till Fotbolls-EM hela sex gånger under de senaste veckorna.

Sid 1-2 (Ekonomi): "Klimatmärkt mat dröjer"

I relation till notisen om WHO-rapporten får den här artikeln två helsidor. Krav och Svenskt Sigill vill klimatmärka mat baserat på koldioxidutsläpp men det är så svårt att komma överens så ett förslag dröjer. Jag hoppas förslaget läggs i soptunnan där det hör hemma.

Sid 5 (Ekonomi): "Utsläppshandel - nu också för flyget"

För att minska koldioxidutsläppen ska också flyget tas med i EU:s gigantiska system för handel med utsläppsrätter. EU-parlamentarikern Jens Holm tycker att det är bra men att kraven kunde ha varit tuffare.

DN den 28 juni

Sid 2: "Flyget ska med"

Ledarstick som tycker att det är jättebra att EU:s system för handel med utsläppsrätter för koldioxid även ska gälla flyget. Även flyget måste ju betala sin klimatpåverkan.

Sid 14: "Rika länder måste ge snabb miljöhjälp"

Artikel om Tällbergmötet. Bianca Jagger (av alla människor) vill att politikerna måste sätta ett gränsvärde på koldioxid på max 350 ppm och inte 450 ppm. Hon menar också att fattiga länder lider hårdast av klimatförändringarna. Därför måste rika länder ge tekniskt bistånd och ekonomiskt stöd för att de ska utvecklas miljömässigt.

Sid 19: "El största källan till koldioxidutsläpp"

En genomgång av Solna stads klimatpåverkan (!) visar att elanvändning är den största källan till koldioxidutsläpp i stadsdelen. Totalt släppte man ut 1 372 ton koldioxid förra året.

Sid 6 (Ekonomi): "Livsmedelsföretag kör samman"

En grupp mat- och dryckesföretag i England ska samordna sina transporter. Mindre koldioxidutsläpp framförallt.

Sid 1 (Motor): "Så halverar vi utsläppen på tolv år"

Ledare som diskuterar en tillämpning av EU:s regelverk för dieselavgaser för koldioxid. (Gränsen mellan avgaser och koldioxid har verkligen suddats ut)

Sid 4 (Motor): "Nu ska bilbränslet kunna miljömärkas"

Svanen vill miljömärka drivmedel, exempelvis etanol, biodiesel, biogas och olika blandningar för att visa att de har mindre klimatpåverkan än fossila bränslen. (Klimatpåverkan = koldioxid gram/km)

Sid 6-7 (Motor): "Rå men hjärtlig"

Test av en ny Skoda Fabia. Av alla avgaser som en bil släpper ut så är det bara koldioxid som beskrivs som utsläpp. Till höger om en bild av bilen finns en stapel som visar i rött hur stor klimatpåverkan (koldioxid...) som bilen har.

Sid 7: "Volvo rullar - med mindre bensin"

Volvo räknar med mer att sälja mer dieselbilar än bensinbilar framöver. Anders Wahlén, miljötalesman på Volvo, säger stolt att Volvos Flexifuelsortiment ligger väl under 100 gram koldioxid per kilometer.

Sid 18: "Keff att dissa miljön" (Reklamsida)

Riksbyggen konstaterar i sin annons att "Jorden blöder. Glaciärer smälter och temperaturen stiger. Men det finns en räddning..." etc etc. Bilden visar en tjej som står på en gräskulle med en snowboard...

Och så här fortsätter det dag för dag i svensk media. Kommer det att fortsätta eller kommer koldioxidkulten förpassas till att bli en pinsam fotnot i historieböckerna?