4 september 2009

Världsnaturfondens klavertramp



Snowroller skrev om debaklet med Världsnaturfondens enormt smaklösa annons häromdagen. Nu visar det sig att annonsen funnits med i Brasiliansk press och en "reklamfilm" med samma tema tävlade också vid Cannes Lions så sent som i somras.

Jag var med i Världsnaturfonden när jag var liten eftersom jag var mycket intresserad av djur och natur. I tonåren så tappade jag det mesta av intresset eftersom det mesta kom att kretsa kring idrott för min del. Förtroendet var dock intakt eftersom man arbetade för att rädda utrotningshotade djur och för att lösa miljöproblem. I dagsläget, kanske en glorifierad bild, men när jag var ung så handlade det om miljö och inte klimat.

Nu när Världsnaturfonden helt och hållet lagt om fokus på klimatet så har de tappat sitt ursprung, sitt goda renommé och sin verklighetsförankring. Mitt förtroende är numera obefintligt för den här organisationen och jag gissar att fler kommer tappa förtroendet när de läser om den här reklamkampanjen.



Länkar: Resumé 2 sep, Resumé 4 sep

10 kommentarer:

Anonym sa...

DET var nog ett svårslaget rekord i att göra dålig PR för sin egen organisation........

Men, å andra sidan, jag är inte ett dugg förvånad. WWF styrs inte längre av miljöintresse. Det handlar numera om pengar.....

Mvh Labbibia

Peter sa...

WWF grundades av nazisten Prins Bernhard av Nederländerna, rasbiologen Julian Huxley samt Prins Philip som vill reinkarneras som ett dödligt virus för att ta kål på jordens "överskottsbefolkning." Det tänker man oftast inte på när man ser den gulliga pandan i WWF-logotypen...

Unknown sa...

Vad menar dom? Hur i h-e ska jag förhindra att kontinentalsocklar krockar med varandra långt ute i ett jättestort hav? Give me a break..

Anonym sa...

När jag var liten tänkte jag också att rädda djur o miljö, men inte klimat för jag visste redan då att det var omöjligt att stoppa åt vädrets makt.

Joo en sak vill jag fråga dej hur kan man lösa att översätta från filmen eftersom jag är döv. Det här filmerna som finns i Klimatbluffen har jag klickat för att titta på filmen. Men jag förstår inte vad det pratas om i filmen när jag inte hör.Jag gissar att det går inte att göra åt om man ska försöka översätta till svenska i filmen Ursäkta mej för det urspårar lite.

Findus

Hans Li Engnell sa...

Man får väl ändå säga att det är en väldigt effektfull reklamfilm. Men jag förstår inte riktigt hur en jordbävning (som ju orsakade tsunamin) skulle kunna förhindras om vi är "snälla" mot miljön...?

Skeptikern sa...

Labbibia: Det verkar inte finnas några gränser för vilka metoder som ska tillämpas för att driva sin agenda.

Travis: Jag är inte förvånad om detta är korrekt.

Amanda: Exakt!

Findus: Jag visste inte att du var döv. I just den här filmen så finns det ingen dialog utan endast text. Av tidsskäl kan jag inte översätta klippen jag publicerar men jag försöker alltid lägga till en länk om vart klippen kommer ifrån. Klicka vidare på dessa länkar så tror jag du ofta kommer hitta någon slags sammanfattning, kommentar eller referat om vad personerna säger i filmen.

Hans Engnell: Effektfull, ja, men tyvärr helt idiotisk. Att jämföra en naturkatastrof som helt saknar mänsklig koppling till ett noga planerat terrorattentat utfört av människor är helt åt helvete.

Elena sa...

nä fyfan va smaklöst! vad förvånad jag blir ändå. trodde inte WWF skulle göra en sådan reklam!

aNDY sa...

Vilken skymningspress får du inspiration av?
Allt kommer från en reklambyrå och WWF har i själva verket fördömt och sagt nej till annonsen.

Inte mycket trovärdighet i den här bloggen.

Skeptikern sa...

Andy: Det är klart att alla fördömer varandra när bomben briserat. Annonsen hade publicerats i en brasiliansk tidning och även deltagit i Cannes Lions. Någon på WWF måste självklart ha godkänt annonsen i något skede.

Anonym sa...

Gör man anspråk på att fara med sanning, Travis, bör man berätta hela storyn. Saker och ting är sällan så svart-vita som folk ofta vill tro.

Huxley var evolutionärbiolog. Du får det att låta som om han var politisk rasist.

Prins Bernhard tog avstånd från nazismen när prinsessan Julianas mor, vid deras förlovning, frågade varför han varit med i SS som student.

Han gick ur partiet 1937. Han var opportunist som trodde att det skulle underlätta hans juridikstudier, säger han. Han skulle få tillgång till ett garage. Blått blod är som synes ingen större befrämjare av intelligensgener.

Det är lätt men icke desto mindre dumt att bli opportunist under sådana här omständigheter.

Och nu låter det som om jag försvar honom och det kan ju oxå vara dumt kan man tycka, det är icke desto mindre sant det jag förtydligar om dessa personer.

Det enda som möjligen ligger i närheten av sanningen av det Travis nämnde är väl prins philips reinkarnationsdrömmar.

Så den som fortfarande känner starkt för denna Godhetens organisation på jorden kan väl skicka en anmälan med adress och medlemsavgift.

/Ombudsmannen