29 april 2009

Biltillverkarna ger sig inte



Volvo beslutade som sagt att lägga ner slöseriet med klimatkompensation, ett globalt bedrägeri som helt verkar ha undgått närmare granskning. Vart fan är Sverker när vi behöver honom?

När det gäller att profilera miljöbilar så är fortfarande den helt ofarliga gasen koldioxid säljpunkt nummer ett. En paradox som heter duga.

I morse såg jag den här annonsen från Suzuki på Metros förstasida. Klicka på bilden för att se en större version.

Jag själv äger ingen bil men skulle jag planera att köpa en så är koldioxidutsläpp inte ens med på min kravspecifikation. Det kan omöjligtvis vara en enda vettig person på den här planeten som väger in koldioxid när de ska köpa ny bil. Eller har jag fel?

12 kommentarer:

Christopher E sa...

I bästa välmening kan du faktiskt ha lite fel...

I en tid med höga bensinpriser och åtstramad ekonomi kan nog många tänka sig att välja en bil med lägre bränsleförbrukning om den är funktionell nog för deras behov.

Och bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är precis samma sak.

Det riktigt fåniga är att bilförsäljarna helt enkelt inte marknadsför bränsleförbrukningen istället för att ta omvägen över kodioxidutsläpp...

Men så är det i dessa tider när koldioxidhysteri blivit en fullfjädrad religion.

Peter sa...

Helt rätt, skeptikern!
Har alltid skrattat åt jänkarnas besatthet av inbyggda "cup holders" vid val av bil men i jämförelse låter det avsevärt vettigare... ;-)

Anonym sa...

andra "tunga" fakta för bilköparen...

http://www.automotorsport.se:80/bigpix/2007/krockgraf_big.jpg

Mvh
phD

Anonym sa...

Finns säkert några som gör det för att dämpa sitt samvete. Dock kan väl hur mycket bensin den drar sättas in i sammanhanget och det tror jag många bryr sig om när de köper bil.

K2 sa...

Tjipp!
Nja, själva koldioxiden ska man väl kunna strunta i (om de inte hunnit koppla skatten till CO2-utsläppen) men eftersom att koldioxiden följer bränsleförbrukningen så är den nästan intressant.
Att man sen aldrig kommer ner till de förbrukningsnivåerna pga att körcykelen som de testar efter är åt helvete får man plågsamt lära sig leva med...

Skeptikern sa...

Christopher E: Jag är medveten om att lägre co2-utsläpp betyder lägre bränsleförbrukning och förmodligen också lägre utsläpp av skadliga ämnen.

Säljpunkten borde rimligtvis vara "lägre bränsleförbrukning" och inte antalet gram koldioxid. Skulle jag köpa en bil så skulle självklart bränsleförbrukningen stå mycket högt på kravspecen.

Anonym sa...

Du har fel, skeptikern. Säger bara: Andreas Carlgren... Fast å andra sidan så är han inte vettig.

Det är däremot Ann Löfving-Henriksson med sitt inlägg i klimatdebatten på Fria Ord i GP idag Torsdag, som hon kallar "Klimatfrågan - vetenskap eller politik?" (Mycket bra.)

Men samtidigt finns en Hua mig rapport av Roland Johansson TT som han kallar "Koldioxiden på väg mot farlig nivå."
Hå hå ja ja
JR

Globetrotter sa...

I bästa anti-alarmistanda har jag precis köpt en bil.
Med stolthet konstaterade jag att den låg på hela 211 g/km.

YEAH!

Heheheheh....

herc sa...

Har reggat om min Volvo v70 till spanjor. Det kostade 15 000:- i Co2 skatt. Volvo ligger i sämsta divisionen vad gäller Co2 -utsläpp.

Anonym sa...

Jag kan bara konstatera att jag sk-ter fullständigt i hur mycket Co2 min bil avger. Jag kör en laståsna, Volvo 945 -96, gått 20 000 mil nu, kommer säkert att rulla 20 000 till. OM man nu bryr sig om Co2 utsläpp, hur mycket MINDRE Co2utsläpp blir det om man istället köper en nytillverkad bil vartannat år, och räknar på totalutsläpp när det gäller tillverkning av en bil?
Blir det överhuvudtaget mindre utsläpp? Tveksamt.

Mvh Labbibia

Anonym sa...

Apropå ny alarmism på modet
http://www.kallestrokirk.se/1%20maj09.htm

Anonym sa...

En personbil väger ca 1500kg och bränner upp ca 15000 kg bränsle innan den skrotas och delvis återvinns.
Vi behöver hålla koll på soppaförbrukningen så länge bränslet är en ändlig resurs.
Kunskap och teknik finns redan, men det är svårt att få betalt för "downsizing" så varför inte haka på alarmisterna?
Toyota har ju lyckats med Prius trots att den väger drygt 100 kg mer för att ha dubbla drivsystem.
/Gunnar Strandell