16 augusti 2009

En bok som fler bör läsa



Köpte nyligen Henrik Svensmarks & Nigel Calders bok "The Chilling Stars - A Cosmic View of Climate Change". Har läst 40 sidor och koldioxid har bara nämnts två gånger!

Jag har som sagt precis börjat men bara efter några sidor så ter sig teorin om mänsklig koldioxid som drivande klimatfaktor som ett dåligt skämt. Att läsa om de enorma krafter som vår planet utsätts för från universum ger verkligen ett bra perspektiv på hela klimatdebatten och hur totalt verklighetsfrånvänd debatten är. Skulle vara intressant med en debatt mellan Svensmark och Svante Axelsson!

Jag ser fram emot att läsa ut boken och skriva en mer utförlig recension när jag är klar.

Har ni några kronor över efter sommarens klimatkompenserande så köp boken direkt eller låt er inspireras av en dansk dokumentär om Henrik Svensmarks forskning.

12 kommentarer:

Gunnar E sa...

Finns även på svenska, dock i ngt risig ö-sättning. Men bra. Finns på biblioteket.

Per-Erik Hedén sa...

Svensmarks bok kom ut på svenska 2008 och kan beställas för 154 kr på följande länk
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?admetapartner=1&admetasaid=79974&isbn=9197705918

Med örat mot rälsen sa...

112 kr på Bokus. Så snart jag får pengar över ska jag köpa den.

Skeptikern sa...

Gunnar & Per-Erik: Bra att ni länkade till den svenska översättningen. Hade helt glömt bort att den fanns på svenska.

Snowroller: Köp! ;)

Christopher E sa...

Jag har läst den. Rekommenderas.

Jag säger inte att jag köper allt i boken utan reservation, men det är en intressant skildring av forskning värd att hålla ögonen på.

Gunnar E sa...

Glöm aldrig biblioteken.Det är ngt vi i Sverige har framom många andra länder.De kan få fram det mesta.Billigt.

Skeptikern sa...

Christopher E: Vad man än tycker om forskningen så känns Svensmarks arbete långt mer rimligt än koldioxidtesen, en teori som har mer politiska förtecken än något annat.

Molnbildningen är helt avgörande för jordens klimat, att då en hel värld helt struntar i detta gör att jag blir mörkrädd.

Gunnar E sa...

Ja, hur kan en enögd dogm med så svag fotbeklädnad slå igenom så kraftfullt i en modern värld. Inkvisitionen och bålen är ju ändå borta.

Ahrvid Engholm sa...

Boken finns som sagt på svenska. Jag har själv skrivit en längre recension, som finns bl a här:

http://www.freelists.org/post/skriva/Rec-De-kylande-stjrnornaSvensmark-Calder

Och om någon är intresserad har jag f ö också recenserat Andreas Malms dravelbok "Det är vår bestämda uppfattning att bla bla":

http://www.freelists.org/post/skriva/Rec-Det-r-vr-bestmdaA-Malm

--Ahrvid

Skeptikern sa...

Ahrvid: MYcket bra recension. Jag länkar till dig när jag skriver min uppföljningsartikel om boken!

Med örat mot rälsen sa...

Jag tänkte låna den på lokala bibblan här innan jag köper den så jag verkligen är säker på att den är nåt att äga men den fanns inte i hyllan och den var inte utlånad heller. Den var bara borta. Intressant läge, eller hur?

Ahrvid Engholm sa...

Till Skeptikern:
Tack! När jag kollar texten får den - i alla fall hos mig och i mitt system - en massa ? /frågetecken/ för tecken som tydligen inte kan tolkas. De felen har förmodligen uppstått vid klipp/klistra från min ordbehandlare. (Som troligen utan min önskan eller vetskap ersatt tecken som ", - och _ med annat. Jag skriver alltid ASCII, men en del dumma ordbehandlare kan ersätta raka citattecken med "kommateckens"-citattecken - utan att fråga.)
Det är inget att göra något åt. Tyvärr.

--Ahrvid