19 februari 2010

När kommer budskap som dessa försvinna?



Fortum stoltserar på sin hemsida att 90 procent av deras kraftproduktion är koldioxidfri.

Man kan ju hoppas att företagen i stället börjar upplysa om vilka ansträngningar som görs för att minska utsläppen av skadliga ämnen och partiklar som deras verksamhet genererar.

För nu när klimathotet och AGW-teorierna rasar samman så kanske fler börjar fundera på hur det kommer sig att samma gas som vi andas ut, samma gas som gör att växterna kan skapa syret vi andas in, samtidigt är orsaken till jordens undergång.

Att skylta med koldioxid i sin miljöprofilering är så oerhört korkat att jag saknar ord för det. Eftersom vattenånga är en oerhört mycket mer betydelsefull växthusgas så kunde Fortum lika gärna skriva "Vattenångafri" istället för "Koldioxidfri".

Så vad tror ni, kommer CO2-reklamen förpassas till historien i år eller kommer den intensifieras? Det är mycket pengar investerade i AGW, tänk på det...

4 kommentarer:

Med örat mot rälsen sa...

Sån här reklam får vi nog dras med några månader till innan reklammakarna fattar att folk inte går på sånt längre.

Anonym sa...

Var inte korna också bovar i dramat? Vi kanske måste äta upp allt så ordnar det ju sig!

Helt klart att debatten tystnat ner ordentligt. Jag brukar ta en omväg med bilen för ett varmare klimat men det funkar tydligen inte...

Kristoffer sa...

Debatten om korna var ju het ett tag och slutade med att det inte var de stackars kossornas fel, utan såklart människan och vår "dåliga" köttkonsumtion.

Kossorna är inte "koldioxidneutrala" eftersom de avlats fram i industriellt syfte. Vilket skitsnack, det är ju som att säga att jorden inte klarar av fler djur (och människor) och att dessa därmed bör skjutas av.

Anonym sa...

Nog tror jag att Tällberg foundation, Telge Energi och andra parasiter ska köra med AGW en stund till. Det tar tid att hitta nya möjligheter till snabb och arbetsfri inkomst.

Mvh / lubbe f