9 maj 2008

En granskning av Naturskyddsföreningens gymnasietävling


Naturskyddsföreningen är en av arrangörerna bakom en tävling som heter Klimatkampen, helt inriktad mot Sveriges gymnasieungdomar. Syftet är att få dagens unga att öka sin kunskap om klimatförändringar och lämna skolan med insikten att de kan göra skillnad. Om två veckor blir det prisutdelning på Naturhistoriska i Stockholm.

Bland övriga arrangörer finns Svenska Miljöinstitutet, Eon och Stiftelsen Futura. I referensgruppen sitter även eminente Pär Holmgren för att ge vetenskaplig tyngd till det hela.

Uppgiften som ungdomarna ska lösa är något i hästväg:

"Hitta ert sätt att påverka växthuseffekten i era egna liv och er närhet - kommun och lokalt näringsliv. Vad orsakar klimatförändringar? Vad måste ske för att samhället skall minska dem? Vad gör politiker och företag, vad gör ni? Vilka möjligheter finns att påverka? Hur lyckas vi med att ändra folks beteende? Hur når vi flest människor? Hur får åtgärdsförslagen mest genomslagskraft?"

De flesta gymnasieungdomar har förmodligen dålig koll på klimatförändringarna men frukta ej. Tävlingsarrangörerna har en mängd inspirerande fakta och tips på hemsidan.

1) Ladda ner en mindmap med viktiga delpunkter/aktörer/ för att hindra klimatförändringarna. Här ingår förutom kommun, näringsliv och Vägverket men naturligtvis IPCC, FN, EU, Kyotoprotokollet, handel med utsläppsrätter och Naturvårdsverket.

2) Låna/köp böcker i ämnet. Till exempel "En obekväm sanning" av Al Gore, "Oväder" och "Sex grader" av Mark Lynas, "En ännu varmare värld" av Naturvårdsverket och "Olja" av Gunnar Lindstedt.

3) Se filmer i ämnet. Till exempel "En obekväm sanning" av Al Gore, "I elfte timmen" av Leonardo DiCaprio, "Planeten" av Sveriges Television eller gymnasiefilmen "Bättre sent än aldrig".

4) Läs utredningar i ämnet. Till exempel "Sternrapporten", "Klimat- och sårbarhetsutredningen", "På väg mot ett oljefritt Sverige" och "Bilen, biffen och bostaden".

5) Besök hemsidor. Till exempel DN:s klimatsektion, Aftonbladets sektion "Klimathotet", Svenska Dagbladets klimatsida, Leo Dicaprios klimatsida, Stopglobalwarming.org, Global Cool eller TakeParts studiesida för filmen "En obekväm sanning".

6) Ladda ner rollspelet Klimatkontot där elever får lära sig handla med utsläppsrätter - allt för att inse hur mycket koldioxid de släpper ut. Det är en färdigpaketerad 90-minuterslektion som innehåller allt för att eleverna ska inse att koldioxid är roten till allt ont. Se nedan:

"
Den fungerar också bra för andra som vill sätta sig in i frågan på ett interaktivt och enkelt sätt. Deltagarna har fjolårets koldioxidprofil med i baggaget. De får en årslön och ett ransoneringskort med utsläppsrätter för koldioxid som de måste hushålla med under det kommande året. Under året utsätts de för händelser och val som påverkar deras koldioxidutsläpp, utsläppsrätter och plånbok.

Ämnen som man kan genomföra Klimatkontot i är bl a miljö- och naturkunskap, miljöpolitik, samhällskunskap och filosofi. Utifrån Klimatkontot kan man t ex diskutera miljö- och klimatpolitik, global rättvisa, individens handlingskraft och bidrag till lösningen eller vikten av olika roller i politiken - att gå före och visa vägen, att ta sitt ansvar och att samarbeta för att nå den bästa lösningen."

Att Naturskyddsföreningen helt och hållet anammat klimatalarmismen är det väl ingen som har undgått. Men frågan är hur de på ett så här flagrant sätt kan framföra en så vinklad bild i den här frågan till skolungdomar utan att få kritik.

Så här står det i Skolverkets läroplan för gymnasiet om saklighet och allsidighet:

"Skolan skall vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de framförs. Den skall framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana. Undervisningen skall vara saklig och allsidig. Då värderingar redovisas, skall det alltid klart framgå vem det är som står för dem. Alla som verkar i skolan skall dock alltid hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och i denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dem."

Vidare i läroplanen, i ett avsnitt om skolans uppdrag, står det bland annat:

"Eleverna skall träna sig att tänka kritiskt, att granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. På så vis närmar sig eleverna ett alltmer vetenskapligt sätt att tänka och arbeta."

Enligt min uppfattning går den här tävlingen stick i stäv med det som står i läroplanen. Den fakta som presenteras, de tips som ges och den genererella uppfattningen om ett allvarligt klimathot ger inte ungdomarna en balanserad och saklig inblick i frågan. Tävlingen borde genast läggas ner och jag hoppas verkligen att det finns lärare i det här landet som sett igenom det här propagandamaterialet och valt att inte delta.

Därefter bör även Skolverket se över sina regler, för jag utgår från att det finns regler när det gäller tävlingar riktade mot skolelever, och se till att tävlingarna baseras på saklighet och allsidighet.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vart vill du komma? Skulle Naturvårdsvärket länka till dokument på The heartland institutes hemsida?

Anonym sa...

Hej Skeptikern!

Kan trösta dig :) Det finns lärare i detta avlånga land som inte svalt alarmisternas budskap med hull och hår.

Arbetar själv som fysiklärare på en skola i mellansverige. Våra elever kan läsa en breddningskurs i Fysik som vi kallar Miljöfysik. Självklart tas växthuseffekten upp men eleverna får även ta del av Svensmarks och Lomborgs syn på saken.

Hälsningar Linkan

Kjell G. Holmsten sa...

Mycket bra och avslöjande inlägg, jag har länkat hit. Hoppas att många kommer hit och läser och komenterar.
Har en dotter som går på gymnasiet. Hon börjar förstå mer och mer hur staten indoktrinerar barnen till att bli duktiga medborgare?

Christopher E sa...

anonym:

Varför inte låta eleverna se filmen "The Global Warming Swindle" eller en föreläsning av Bob Carter? Läsa böcker som "The Sceptical Enviromentalist", "Cool It", "Taken by Storm" eller ett antal böcker Patrick Michaels. Besöka nätsiter som ClimateAudit eller CO2Science. Läsa rapporter som NIPCC... osv

Något så utomordentligt fånigt som ett rollspel för folk med fötterna på jorden finns dock inte. Fast det vore kanske en idé. Öka etanolanvändningen och se u-länderna svälta. Gå med i Kyoto och se tillväxten minska och arbetslösheten öka till ingen nytta. Offra naturen med vindkraftsparker. För en protektionistisk och handelsfientlig politik med klimatmärkning och miljötullar. Höj bränsleskatterna så att glesbygden avfolkas... Kunde ju vara riktigt lärorikt!

Förutom spel finns alltså gott om material för den vill ha annat än politiskt korrekt propaganda. Det som pågår i skolorna är hjärntvätt i stor skala. Det är ett brott mot läroplanen och Naturvårdsverket är som taget direkt från Orwells 1984.

Anonym sa...

Tack för granskningen!
Ju mer jag sätter mig in i klimatdebatten desto mer förtvivlad blir jag. Lever vi i ett land med tanke- och yttrandefrihet eller vad är det fråga om? Den aktuella vetenskapliga diskussionen får inte bli känd och det finns ingen högre instans att vända sig till. Jag är lärare i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet och har vid flera tillfällen försökt komma i kontakt med ansvariga politiker och de större dagstidningarna men ingen vill veta av annat än den rådande Algorismen.
Inte ens Forskning och Framsteg som en gång vågade ta upp olika hypoteser kring "klimatet" verkar intresserade av att spegla den vetenskapliga diskussionen.
Är det tid för en ny sammanslutning av något slag, en grupp som gemensamt kan göra sig hörd?
/LH

Anonym sa...

MÅste delta, ni är emot det!

Skeptikern sa...

Anonym: "Naturvårdsvärket..." ;) De får länka vart de vill men det vore ju fint med en sajt/rapport/film/bok som inte tagit ställning för ett "katastrofalt klimathot orsakad av människans koldioxid"-scenario.

Linkan: Jättebra att du/din skola ger en bred bild i ämnet!

LH: "Algorismen" var ett klockrent uttryck! Eftersom jag själv inte jobbar inom utbildningsväsendet så vet jag inte riktigt hur lärare kan gå samman för att lyfta fram en fråga som den här.

Christopher E: Har du några bra tips? Vet att du skrivit debattartiklar och föreläst om den "andra sidan" i klimatdebatten.

Christopher E sa...

Som jag nog skrivit tidigare har jag gjort några föreläsningar förgymnasieklasser som blivit mycket uppskattade av eleverna och några av de lärare som deltagit.

Men senaste gången förra året kom det en kommentar från en lärare som sa att "jag håller inte med dig" och var klart störd av att skepticism hade framförts. Det absurda var bara att just denne inte deltagit under föreläsningen, och inte visste vad jag exakt hade sagt! Han sa att det är faktiskt 2500 forskare som är överens om hotet... vilket fick en lärare som faktiskt hade deltagit att påpeka att jag precis hade berört den punkten med en enkel analys av IPCC:s uppbyggnad. Det hjälpte inte.

Efter en het debatt i lärarnas matsal (jag har en spion där) har jag inte fått fler erbjudanden från skolan, trots att några som hört mig då var mycket entusiastiska. Jag förstår att det pågått en liten kampanj mot fri information som hotar vissa lärares auktoritet (de som snöat in på klimathotet).

Nu föreläser jag för företsledare, vilket är mer givande. Deras allmänna misstro mot propaganda ger mig framtidshopp. Men det som pågår i våra skolor är skamligt.

Peter sa...

Stor eloge till dig Christopher E för att åtminstone gjort en eller några goda insatser i skolorna.

Fanns det någon vett och sans i detta land skulle du ha fått föreläsa på samtliga Sveriges skolor!

Skeptikern sa...

Peter: Instämmer!

Christopher E: Tack för kommentaren, hoppas den kan inspirera Linkan och LH :)

Skeptikern sa...

Peter: Instämmer!

Christopher E: Tack för kommentaren, hoppas den kan inspirera Linkan och LH :)

Fredrik sa...

Mycket intressant inlägg. Jag citerar dig i en diskussion på en diskussionssida om det går bra. :)

Skeptikern sa...

Fredrik: Har du en länk till sidan eller är den endast för medlemmar?

Anonym sa...

Det är oerhört viktigt att sprida sanningen om den (en av alla) förbannade lögnen om klimathotet som manglas dagligen rakt in i våra hjärnor som suger upp allt som en svamp. Det bakomliggande är sannolikt mycket värre än vad någon förstår.
http://www.larouchepac.com/. Här fnns något att fundera på seriöst.

mvh
"Dollarcraschz"

Jonas sa...

Håller med Cristofer
Våra skolor har idag inget med vetenskap att göra överhuvudtaget. det gäller att dansa med och se till att betygsstatistiken är bra. Arbetar själv på gymnasieskola och sett en hel del elände