7 december 2008

Al Gore visar en graf hos Oprah



Förra veckan var Al Gore med i Oprah Winfreys tv-show och ältade samma gamla skit som han gjort i åratal nu. Som ni ser på bilden visar han endast en av kurvorna i grafen som ska visa sambandet mellan koldioxid och temperatur...

Han sade att mänskligheten kanske har så kort tid som 10 år innan jordens klimat passerar en "tipping point" med följden att planeten går under. Jadajadajada.

Oprah då? Ställde hon några kritiska frågor som exempelvis: WHERE THE FUCK IS THE WARMING YOU'RE TALKING ABOUT?

Förmodligen inte [thou shall not ask critical questions to Al Gore]... Däremot sade hon:

"I believe that everybody should see [An Inconvenient Truth]," You should get it for your friends and family this holiday season."

Läs en hel bloggpost om detta debakel på WattsUpWithThat eller varför inte Oprahs egen hyllningssida till Goraklet med rubriken "The Green Truth".

6 kommentarer:

magnus sa...

En kommentar jag såg om Gores bok (gäller nog även filmen som jag sett) -- som nog lätt avfärdas som att Goodwins lag överträds men ändå fick mig att tänka till, med tanke på det ovetenskapliga och Gores beskrivning av hans personliga kamp -- är att "[T]he general structure of the book is thus pretty similar to Mein Kampf".

magnus sa...

Jag har iofs inte läst Mein Kampf, så jag vet inte om jämförelsen är bra, men om Main Kampf handlar om en personlig kamp (Gore drar t ex in en kamp mot bolag där hans syster dog i lungcancer, och gör denna fråga till en moralisk fråga för hela mänkligheten) kan jag tänka mig viss relevans.

AJ sa...

Om Al Gore är världens samvete, så borde folk omedelbart inse att det är något som stinker. Att folk kan ha förtroende för en slipad politiker enbart för att han är med hos Oprah övergår mitt förstånd. Att vi ska värna om vår miljö är såklart bra, men att medvetet skrämma upp folk på det här viset i onödan är, enligt mig, att missbruka sin makt. Och att Oprah spelar med - antagligen inte medvetet, då hon är lika grundlurad som alla vi andra - är beklagligt.

Anonym sa...

Programmet var väl en repris? Jag har för mig att jag sett sk*ten förut..

Skeptikern sa...

Peter: Al Gore har säkert varit där förrut (med samma gamla graf). Som jag förstod det var han där precis innan Thanksgiving i slutet på november.

Anonym sa...

Hustrun sa något klokt igen igår kväll i samband med att man talade om kärnkraften, som vi både är starkt frågande om, hon sa;
- den där Al Gore måste ha satsat mycket i kärnkraftsindustrin eftersom han skall jaga skiten ur alla rädda människor med sina uttalanden.
Så där har vi anledningen Al Gore och hans kumpaner är kärnkraftsinvesterare!!
Där finns många slantar att tjäna. Och jag har för mig att IPCC har många fingrar i syltburken......