24 juli 2009

Miljöpartiet spårar ur



Karin Svensson Smith från Miljöpartiet skriver om sina fantastiska järnvägsplaner för Sverige. Hon vill helt enkelt bygga järnväg direkt på de fyrfiliga motorvägarna. Japp, det är sant. Alliansen får naturligtvis kritik för att den hellre satsar på motorvägar än järnvägar. Kalkylmodellen värderar klimatskadan för lågt.

Nu kanske ni undrar vad "klimatskadan" innebär men om ni funderar ett par sekunder så förstår ni att det är koldioxid vi pratar om. Fortfarande samma gas som allt liv på jorden är beroende av för att överleva. Och paradoxalt nog är samma gas ett hot mot miljön enligt Miljöpartiet. Vansinnet vet som sagt inga gränser.

Visst är det en ädel tanke att försöka ersätta alla transporter med tågtrafik men nu lever vi i verkligheten. Vi kan inte göra alla transporter med järnväg och det är heller inte kostnadsmässigt försvarbart eller praktiskt genomförbart.

För att bygga järnväg behövs gigantiska mängder stål. Och SSAB som tillverkar stålet är samtidigt Sveriges största klimatbov eftersom deras fabriker också släpper ut koldioxid. Hur ska vi lösa detta?

För att driva järnvägen krävs stora mängder elektricitet. Miljöpartiet vill avveckla kärnkraften och ersätta dem med stillastående vindsnurror. Tåg behöver en tillförlitlig ström av elektricitet. Kommer vattenkraften att räcka eller måste vi göra som danskarna, importera kolproducerad el från Tyskland?

Tipstack: Med örat mot rälsen

5 kommentarer:

Anonym sa...

Järnväg kan inte följa en motorvägs sträckning eftersom kurvradier och lutningsvinklar måste vara helt annorlunda. Ideen, som faktiskt lanserades av borgarna samma vecka, är absurd och fullständigt verklighetsfrämmande. Den avslöjar politikernas bottenlösa okunskap och naivitet.

Borgarna vill bygga järnvägen "intill" motorvägen, medan miljöpartisten vill bygga den "ovanpå", bl.a. med argumentet att marken där redan är hård. Som om ett tåg som väger över tusen ton inte skulle behöva andra markarbeten än vad som anpassats för personbilar...

Politikerna lallar runt och tror sig, med en blick på en sverigekarta, kunna hitta på kostnadsbesparande innovationer.

Anonym sa...

Hade Karin Svensson Smith några kunskaper om kraven på järnvägar angående kurvradier och stigningar så skulle hon inse att det inte är så våra vägar är utformade. Visst man kan kanske hitta enstaka stumpar som skulle funka.

Och vilken gigantisk kapitalförstöring att spärra av våra vägar stumpvis.

Jag har under min drygt 20 åriga inom industrin lärt mig att först läser man på för att samlar fakta och bygga upp kunskap. Sedan analyserar man faktan och utarbetar ett förslag som man presenterar. Denna arbetsgång gäller uppenbarligen inte inom politiken. Och jag tänker inte enbart på Karin Svensson Smith.

/Eskil

Peter sa...

Miljöpartiet gillar dock båtar.. dessa är politiskt korrekta därför att de utgör ett pittoreskt inslag i vår sköna skärgårdsmiljö där de tuffar fram.. utsläppen är det si och så med. Då är det roligare att frenetiskt spy galla över bilar (de enda fordon som faktiskt har avgasrening och alternativa rena bränslen!) och bygga över motorvägarna med räls..

Svensson-Smith verkar ha överträffat sig själv (och det är ingen liten bedrift) :)

Anonym sa...

Ja man måste först samla fakta och bygger upp kunskap för att förstå bättre. När jag gör något med saker som jag ska bygga då brukar jag titta först varför o därför är saker kanske fel eller dålig då får man bygga bättre kunskap. Många politikerna tror vet bäst som inte kollar fakta först. Det första är att det går inte att följa järnvägen efter vägen för omgivningen är jävla annorlunda pga kurvradier och lutningsvinklar. Jag förstår hur det fungerar trots jag är "amatör" och polikiterna är "proffs" men det blir tvärtomt att jag "vet bättre" än dom.

Findus

Anonym sa...

"Miljöpartiet gillar dock båtar.. "

Ojdå, så härnäst kommer det kanske från det hållet att europavägarna ska byggas om till kanaler...

(Ojdå igen: slussar!)