14 april 2008

Del 1: Företag som hoppat på klimattåget


Tänkte starta en liten temaserie med exempel på företag som sett Al Gores film och känt att nu måste de göra något - med sin marknadsföring. Att hålla en hög miljöprofil har aldrig varit så viktigt som nu så det är intressant att kika lite på hur man lyfter fram klimatförändringar när man ska göra reklam för sina produkter och tjänster.

Först ut är Hans Andersson Recycling.

På deras hemsida möts man av en bild på en ensam isbjörn som står på ett isflak. Klickar man in på kampanjsidan så rör sig även isflaket i bild. I sin klimatkampanj, som bland annat gått som heluppslag i Affärsvärlden ett par veckor, är syftet att lyfta fram miljöarbete som vilken affärsverksamhet som helst och att det ytterst är företag, handel och vinstintressen som kan lösa problemen. HA recycling hymlar inte med att de vill tjäna pengar på sin verksamhet men det fina i kråksången är att andra företag och konsumenter också tjänar på det. Jag håller helt med och visst är återvinning viktigt.

I kampanjmaterialet skriver man faktiskt "Nu smälter isarna, säger Al Gore. Pingvinerna svettas, isbjörnarna drunknar och du liksom vi andra har ett val att göra. Fortsätta resan eller byta strategi."

Texterna är rätt klatschiga och jag vet inte riktigt om de driver med klimatfrågan eller inte men det påminner lite om Delicatos uppmärksammade "omvända" reklamkampanj för sina sötsaker. Bilderna som används drar självklart till sig uppmärksamhet och det är naturligtvis det man vill ha.

Nästa företag på tur verkar inom byggbranschen...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det har redan börjat sprida sig inom byggbranschen också...
Bland det dummaste jag hört hitills var att det är på väg att ta slut med "norrlandsvirke" pga uppvärmingen...
På flera firmor både i branschen och även andra sektorer har personalen tvångsförevistas Al Gores film också.

Skeptikern sa...

Mårten: Håller med. Jag har bläddrat i facktidningar för byggbranschen och det fullkomligen kryllar av referenser till klimatet både i artiklar och i reklamen. I dagsläget är något så simpelt som en tätningslist en lösning för "hindra klimatförändringarna".

Anonym sa...

ang. bl.a Al Gore-filmen. På min arbetsplats köptes förevisningrättigheterna in och man fick gå och se filmen gratis - på arbetstid. Man har också spelat in en egen klimatfilm. Det hör till saken att jag arbetar på en offentlig arbetsplats och trots att jag tre ggr bett att få reda på kostnaderna för tilltagen har jag inte fått något svar! Det är era skattepengar som går rakt i Al Gores fickor. How about that? Om ni vill veta vilket företag jag pratar om så är det Karolinska i Stockholm. Vet patienterna om att personalen springer på bio istället för att jobba? (Vårdköer är väl ingenting mot klimathotet, eller?). Vad gäller listningen på denna sajt ang. företag så är den föredömlig. Det borde finnas en databas så att vi kan ha Nurnberg-rättegångar om några få år, när klimathysterin lagt sig. Det borde för övrigt gälla offentliga personer också: Kungen, Pär Holmberg och andra alarmister som har kapats i hjärnan av Greenpeace.

Skeptikern sa...

Anonym: Har en släkting som fått en väntetid på 4 månader för ett enkelt ingrepp på sjukhuset och mitt förtroende är inte särskilt högt för den svenska sjukvårdsapparaten. Att personalen ser Al Gores film på arbetstid känns ju väldigt relevant.

Anonym sa...

Införelse av koldioxdidskatt kan bara leda till en sak, skatt på utandningsluften, dvs skatt på rätten att leva. Att David de Rothchild går i bräschen för detta som någonslags miljö-jesus och tex proklamerar skatt på antal familjemedlemmar ser jag som ett extremt dåligt tecken. Det här är globalfacism.

Anonym sa...

javisst man kan se det som ett första steg o tro att vi ska sluta andas om vi ej betalar för det .. men lets be honest .. du kan ej seriöst mena det .. om du gör det , go see a doc, tror många har problem med när något blir stort o vill då plocka ner det o avvisa det blankt.