23 april 2008

Del 3: Företag som hoppat på klimattåget


Volvo, precis som alla andra biltillverkare, är i sin marknadsföring väldigt noga med att visa hur mycket/litet koldioxidutsläpp deras senaste bilar släpper ut. Det är rätt fascinerande. En bil släpper ut kolväten och en massa annan skit men när man marknadsför hur miljövänlig en bil är så fokuserar man uteslutande på den helt ofarliga koldioxiden.

Ni har säkert sett bilreklamen på tv med "CO2" i stor text över hela tv-rutan. Kommer inte ihåg vilken av biltillverkarna som ligger bakom den men det finns snart inte en en reklamfilm som inte tar upp koldioxiden när de ska miljöprofilera sig.

Volvo erbjuder även sina kunder att klimatneutralisera sin bilåkning. De samarbetar med Tricorona. Ett företag som jag nämnt i en Tidigare artikel. Vet inte om verksamheten som bedrivs går särskilt bra eftersom de gjorde en förlust på 40 miljoner kronor förra året. Nåväl. Så här står det på Volvos hemsida:

"Då bilen klimatkompenseras minskas utsläppen någon annanstans i världen med lika mycket som den fossila koldioxid som bilen släpper ut. På detta sätt blir bilens påverkan på den förstärkta växthuseffekten upphävd. Dessa projekt är godkända samt verifierade av bl.a. FN för att säkerställa att de verkligen ger effekt."

Du kan sedan välja att betala för den koldioxid du släpper ut med bilen. Med kreditkort, faktura eller via säker betalning online. Notera att momsen på 25 procent är inkluderad i priset...

Vilket projekt är det då som stöds för att Volvoägarna ska sona för sina koldioxidsynder?

EN VINDKRAFTSPARK I KINA!

Gonatt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Honda gör likadant - reklamen för hybridbilen (som drar lika mycket bränsle som min egen Honda... som inte är en hybrid) har en gås som hostar på grund av "carbondioxide".

Anonym sa...

Intressant...jag noterade förresten att WWF nu ändrat sitt budskap från att vara "isbjörnsfadder" till att vara "tigerfadder" (annons på Expressens webb)...har folk tröttnat på isbjörnarna eller har hotet mot dem (som överhuvudtaget inte funnits, i alla fall inte genom klimatpåverkan) ebbat ut...???

Tycker WWF ska ha en liten eloge för att man nu äntligen börjar ta itu med de verkliga problemen, som tjuvjakten på asiatiska tigrar...och slutar upp med isbjörns-bluffen!

Andy - Liberal

Anonym sa...

Ja det kommer bli lönsamt att hymla om koldioxid och klimat. Men tjänar folket något på detta, nej tvärtom vi lider under koldioxidhysterin.

KM sa...

Det föds en pappskalle varje sekund...

Anonym sa...

Senaste dumheten:
Arla (Stockholm) som upplåter ena sidan till en rklam för en, miljökalkylator med sloganen - rädda världen hemma.

Vill man veta mer så hänvisas man till svenska naturskyddsföreningens klimatsidor....

Skeptikern sa...

Anonym: Man upphör aldrig att förvånas. Att företag länkar till NSF:s vansinnespredikningar tyder på ytterst dålig omdöme.

Anonym sa...

Eons reklam...
Scenariot är som ni säkert sett VD'n för ett energibolag som blir påhoppad av sina kunder i sitt eget hem.. kunderna bombarderar därefter VD'n med frågor.
Där kläcks den oerhört korkade, men kanske mest sammanfattade kommentaren hittills...den är väl tänkt att symbolisera 'vanligt folks' nyväckta "miljömedvetenhet".. inte för att jag tror kunderna bryr sig värst mycket när det verkligen gäller..men hursomhelst.. Gubben säger:
-"E're koldioxid?"

:)