23 januari 2008

Dubbelt så mycket snö i Antarktis på 150 år

"So while we’ve heard recent reports about Antarctica losing ice, here we again find evidence to the contrary, and then some, at least in these locations. Not only is there no evidence of melting at the Gomez site, snow is accumulating there at an amazingly high rate. Clearly, this paper adds to the evidence that suggests that we simply, as of yet, do not have a firm grasp on the climate changes and their drivers that are effecting Antarctica, past, present, or, much less, future."

Läs hela artikeln på World Climate Report.

Antarktistips: Greenie Watch

2 kommentarer:

Christopher E sa...

Alarmister hävdar här (med viss rätta) förstås att detta ökade snöfall förutsägs i klimatmodeller (fuktigare luft = mer nederbörd). Men det är klart, hade det snöat mindre hade de tveklöst plockat fram en modell för det också, så det säger kanske inte så mycket.

AGW är ju som bekant en icke falsifierbar hypotes.

I vilket fall som helst leder ju detta snöfall i förlängningen till växande glaciärer, till glädje för dem som oroar sig för havshöjning och pingviners välfärd. Fast pingvinerna själva klarar sig nog bättre utan extra is, förstås... Men det är sällan någon frågar dem vad de tycker.

ianric sa...

Christopher,

Du är helt rätt på det. Jag började använda mig av datormodellering 1995, så jag törs påstå att jag kan uttala mig om det, även om mitt fält inte är klimat utan kemi.

Komplexa system måste parametriseras. Det är inte bra, men det är nödvändigt. Parametrisering kan göras mer eller mindre dåligt.

Parametrisering av något så komplext som planetens klimat kan inte gärna bli något annat än riktigt dåligt. Inom kemi måste man parametrisera hårt om det rör sig om mer än ett hundratal variabler. Jag törs inte ens gissa hur många variabler som ingår i jordens klimat...

Det grundläggande felet man har gjort i klimatmodelleringarna är att iterativt trimma parametervärden för att reproducera facit. Det är inte riktigt så forskning går till. När man äntligen lyckades reproducera jordens yttemperatur så kom de elakingarna Chrsty&Spencer ut med ett pek som påpekade att atmosfären stämmer inte. Det är till och med fel tecken! Inte bra...