12 februari 2008
Klimatalarmism - snart en del av lärarutbildningen
Har precis sett första delen i den nya dokumentärserien "Klass 9A" och ser fram emot de kommande avsnitten. Missa inte denna serie!
Vilket för mig till en artikel som HAX skrev om i dag. Lärarförbundet har nu insett att klimatfrågan är ett ypperligt sätt att tillförskansa sig pengar till kompetensutveckling från regeringen. Eva-Lis Preisz, ordförande för fackförbundet, säger i ett pressmeddelande:
"Genom barnen nås och påverkas föräldrar, mor- och farföräldrar i att motverka klimatförändringarna. Det är många som börjat återvinna hemma när barnen kommit hem och ställt krav efter en miljövecka på förskolan. Där de också har lärt sig att tomma rum ska vara mörka rum och att inte spola varmvatten för länge."
och vidare:
"Genom miljöfrågorna blir det självklart för barnen att detta inte bara är något som du och jag, eller Sverige som nation måste jobba med – utan också Europa och resten av världen. Det blir på så sätt också diskussioner om resursanvändning, världsfattigdom – om hur vi alla är bundna till varandra"
Lärarförbundet har helt rätt. Svensk media och svenska politiker har verkligen ignorerat klimatfrågan. Därför behövs det pengar att utbilda Sveriges ungdomar om miljöfrågan... och när fackförbund nämner världsfattigdom i samma andetag som klimatfrågan så vet man vart det barkar.
Och hur ska utbildningen gå till? I ett reportage från Sveriges Radio berättar NO-läraren Jonas Öberg att vissa barn inte är lika medvetna om miljöfrågan som andra så han visade en film om växthuseffekten (förmodligen En obekväm sanning).
"– Vi tog upp det här med miljöhotet och tyckte att de verkade så oengagerade så så smällde vi på där (filmen. red anm) och berättade om hur illa det var och sedan upptäckte vi att det gick hem lite för bra"
Vissa av eleverna blev riktigt upprörda och oroade för sin framtid. Det skulle jag också bli om jag i högstadiet skulle få se Al Gores film. Jonas Öberg lyckades dock ingjuta hopp hos ungdomarna igen genom att undervisa i återvinning. Han tycker dock att "det vore bra om det fanns handfasta råd för lärarna för hur de ska hantera barns rädsla inför klimatlarmen."
Ett handfast råd från min sida vore att droppa lite förenklad vetenskap på ungarna i kombination med en kurs i kritiskt tänkande och sedan tillsammans gå ut på skolgården och kika lite på solen. Att få ungdomar att de bokstavligen kan "göra något åt" klimatet genom att källsortera en konservburk är ju bara dumt.
Christopher E: du som varit ute i skolor och pratat klimatfrågan, känner ungdomarna verkligen oro inför klimathotet?
Jag börjar bli trött på att allt som sägs eller skrivs om miljö nuförtiden ALLTID kopplas till klimatet, växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Vart går gränsen?
Gonatt vänner!
Etiketter:
fackförbund,
klimatfråga,
klimatutbildning,
lärarförbundet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
24 kommentarer:
Informera, informera, informera - fackförbunden och utbildningsdepartementet.
Om vad? Om alla fel och brister i Al Gores film, om att engelska lärare blir anklagade för politisk indoktrinering om de visar filmen utan att diskutera felaktigheterna, om brevet från de 100 forskarna till FNs generalsekreterare mm och naturligtvis om allt som talar mot att det är koldioxiden som driver klimatförändringarna.
/ LH
Det är helt underbart. Mina syskonbarn vill inte äta något annat än morötter, lök och palsternacka efter att ha blivit uppskrämda av klimathotet. Hå-hå ja-ja, vilken tid vi lever i. Och samtidigt är vi förvånade över hur inkvisition, häxprocesser, tulpanlöks-hausse m.m. har var möjligt i historien.
Hans i Lund
Skeptikern:
Som svar på din fråga; jag har hållit föreläsningar om klimat bara på gymnasienivå. Där har jag uppfattat det som att eleverna är mycket positiva till att få en annan syn representerad. Det gäller även vuxna, jag har nyligen föreläst dels på en Rotaryklubb och dels på en sammanslutning av västsvenska företagsledare. De var alla mycket intresserad. Med lugna sakliga argument och exempel på hur Al Gore mfl. grundlurar allmänheten kan man "omvända" en person från växthustro till skepticism på ca 45 minuter. Känns ändå lite hoppfullt.
Men visst är elever hjärntvättade med alarmism. Jag tror dock problemet är större i yngre årskurser, där barnen inte någon försvarsmöjlighet. Sedan när de växer till falnar miljöglöden när lusten till Thailandsresor och konsumtionsvaror trycker på. På tal om det arbetar jag i en kommun med en olidligt grön profil. Men nu är tre av de ledande miljöideologerna nyss, i eller på väg till Thailand. Var och en är ändå sig själv närmast när det kommer till kritan.
Jag väntar nu på fler tilfällen att föreläsa i vår skola. Men rykten når mig att en grön falang bland lärarna försöker stoppa mig och det fria ordet där...
Jag blir allvarligt talat riktigt mörkrädd när jag läser sånt här. Att skolan 2008 tillåts använda budgeterade skattepengar till att sprida ensidig propaganda oemotsagd till lättpåverkade barn.
Att man dessutom skrämmer upp dem till att tro att vi alla kommer drunkna i översvämningar i framtiden är helt oacceptabelt!
Vore jag ung idag och fick en sådan framtidsbild uppmålad som sanning skulle jag nog antingen begå självmord eller bli kriminell.. vad spelar det ändå för roll?
Eftersom tryckt media i princip inte tar in insändare med skeptikersynpunkter är det direkt till vetenskapsjournalister, vetenskapsradion,lärarfacken, utbildningsdepartementet mm vi måste vända oss. Vi har alla en uppgift här! Hur många politiker och andra beslutsfattare frågar sig vilken vetenskpalig grund hysterin grundar sig på! Alltså upplys!
/LH
Usch detta var skrämmande!
Det värsta blir dock när klimat bluffen blir avslöjad, undrar hur alla ungdomar kommer att känna sig då?
Förmodligen lurad och det blir inte lätt sedan att lära de riktiga saker....
Att skrämma upp barn såhär gränsar ju till kriminalitet.
Peter: Exakt, om man som barn får veta att världen kommer gå under så kanske man förlorar framtidstron, betydelsen av utbildning och att leva ett bra liv. Domedagsprofetior brukar vara förknippade med galna religiösa sekter men nu har de tagit sig in i klassrummen.
Christopher E: Tack för svaret och fortsätt omvändandet! Intressant att de som är mest miljöfokuserade inte tvekar att åka till Thailand :)
Jag har iaf lyckats ge min no-lärare The Great Global Warming Swindle och att den förhoppningsvis ska visas inför klassen. Men först måste han ta en titt på den. Jag återkommer.
Ann Onym
Miljövänner och klimatfobiker som reser till Thailand? Mästaren själv, Al Gore, gör bot genom att köpa "carbon offsets" från ett företag - Generation Investment Management - som sedan använder pengarna på klimatvänliga projekt. Man planterar träd, till exempel, som ska dra i sig CO2. -- Gore är för resten styrelseordförande i bolaget.
Gore köper alltså sina "carbon offsets" från sig själv. Det hela blir en investering i bolaget, som kommer att ge god utdelning om bara tillräckligt många andra börjar köpa "avlatsbrev".
Investor's Business Daily säger beundrande (nåja) att det här är en jättefin affärsidé: Skräm först människor nästan från vettet med hotet att världen blir varmare, och sälj sedan "lösningar" på problemet genom ditt eget bolag.
Steve
Steve: Håller med artikelförfattaren. Handeln med utsläppsrätter är en gigantisk bluff och är precis som den övriga alarmismen endast en täckmantel för att tjäna pengar på folks rädsla.
Skeptikern:
"Exakt, om man som barn får veta att världen kommer gå under så kanske man förlorar framtidstron, betydelsen av utbildning och att leva ett bra liv."
Själv är jag uppväxt med hot om kärnvapenkrig, överbefolkning, massvält, slut på naturresurser, HIV samt Ville, Valle och Viktor på TV.
Varför skulle dagens barn komma lättare undan! ;-D
Se det från den positiva sidan. Det är säkert härdande för deras bräckliga psyken. Dessutom kommer de med tiden att utveckla en stark skepticism när de inser att de inte kan lita på ett ord som kommer från massmedia.
Christopher E: Mycket intressant att miljöhysteriker själva åker till Thailand. Det faktum att de är kommunpolitiker torde ju vara ett bra uppslag för lokaltidningen, alltid finns det någon med Janne Josefsson-ambitioner på den lokala blaskan. ;)
Har du tipsat dem?
Ianric: Bra poäng!
Läste för övrigt i min NO bok att Koldioxid var den största växthusgasen, sedan kom metan...
Ann Onym
Men vår goda överhet tänker för oss, och ser till att allt blir bättre framöver:
SR Ekot 31 januari:
Skatten på bensin och diesel ska höjas med 70 öre per liter, kanske redan nästa år. Det förslaget kommer från statliga klimatberedningen . . . Utredarna vill också ha en kilometerskatt på lastbilstrafik, något som skulle göra det dyrare att transportera varor med lastbil . . . Dessutom vill de ändra reglerna för reseavdrag. Hur långt det är mellan jobbet och bostaden ska avgöra om det blir något avdrag, inte restiden. Förhoppningen är att det ska göra det mer lönsamt för storstadsbor att åka buss och tåg i stället för bil.
Pol.handläggare för Socialdemokraterna i riksdagen är förtjust:
(1 februari) Vi kan bara hoppas att förslagen som ligger kan bli verklighet och det senast nästa år. Ett annat förslag är att ... förmånsbeskattningen av tjänstebilar anpassas till hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Det det sista som läckt är alla kommuner ska ha möjlighet att införa trängselskatt, som i Stockholm. Som sagt bra grejer så här långt. . .
Steve
Ett pedagogiskt tips till Christoffer e:
Jag utbildar till och från blivande lärare. Efter att ha mjukat upp dem med lite Thomas Kuhn, och alla har förstått och talat sig varma för de mekanismer som ligger under och styr/påverkar det objektiva vetenskapsidealet, brukar jag kasta in brandfacklan - CO2-teorin - och diskutera den (och vad som skrivs om den) i realtion till det Kuhn skriver.
Tyvärr saknar jag dina (och andras) kunskaper inom naturvetenskap för att även kunna göra en riktig ämnesproblematisering, men bara utifrån min enkla kunskapssociologika horisont, blir det oftast mycket givande diskussioner. Synfältet vidgas markant och de blir öppna för nya intryck.
Först kommer givetvis en ryggmärgsreflex hos studenterna, för att inte säga en reflux, om att "allt är klart och bevisat". Den brukar dock lägga sig och snart börjar deras tankegångar att frikoppla sig från det okritiska autonoma nervsystemet.
Om du nu inte redan har en liknande kunskapssociologisk "krok" på dina föreläsningar, vill jag försiktigtvis ge dig tipset om att ha det.
Ann Onym: Dagens skolböcker ser redan ut att ha anpassats till CO2-bluffen. Vattenånga är den primära växthusgasen. Det verkar dock inte som om vattenkokare kommer beskattas hårdare.
Steve: Dessa åtgärder ligger helt i linje med det övergripande målet - att föra tillbaka Sverige till medeltiden och göra att landet förlorar ännu mer konkurrenskraft till andra länder.
Tyvärr vet jag det. Men hoppas det kommer hända nåt nu när min lärare ska se The Great Global Warming Swindle. Har jag tur kommer den visas för klassen. Ser då fram emot några härliga diskussioner!
Ann Onym
Olaus Petri:
Tack! Jag har ingen pedagogisk utbildning och tar tacksamt och ödmjukt emot tips.
Jag har läst Kuhns banbrytande bok (inte helt lättsmält text, får jag erkänna) och är en anhängare av hans syn på paradigmskiften. Mycket tydligare än i pågående klimathotsparadigm kan det inte bli. Nu är vi fasen där hypotesen försvarar sig med diverse desperata ad-hoc-teorier mot forskning och observationer som i allt större grad undergräver paradigmen. Den fas som Kuhn kallar "damage control", om jag minns rätt. När kollapsen kommer kan det gå fort, även om ett paradigm sällan haft ett sådant ideologiskt fäste utanför vetenskapen som nu.
Jag ska ta till mig ditt förslag att föra in mer vetenskapsteori som Kuhn i mina föreläsningar. Jag har redan en del, som att förklara att varför "konsensus" m.m. är främmande begrepp i en vetenskaplig syn. Jag brukar citera Einsteins berömda kommentar till boken "100 författare mot Einstein" - "Om jag har fel, hade det räckt med en..."
Annars, eftersom jag har läst geologi och naturgeografi, lägger jag mycket tryck på att avliva myten att den moderna klimatförändringen på något vis är unik i ljuset av de långa tidsperspektiven. Jag gör en parodi på scenen i Al Gores film där han visar CO2-kurvan från en sky-lift genom att istället visa jordens naturliga fluktuaktioner - ca. 20 grader spann i temperatur och mer än 4000 ppm spann i CO2-halt!
Cristopher E: Du skriver så kloka saker så det skulle vara väldigt roligt att kunna lyssna på en av dina föreläsningar. Kan man finna ett schema över dem någonstans? Några planer på framträdande söderöver?
Hans i Lund
Tack Hans i Lund!
Det var på geovetenskapliga institutionen på Sölvegatan just i Lund jag läste en gång i tiden. Glada minnen från en trevlig stad.
Om jag har kloka saker att säga vet jag många som inte håller med om, haha. Ibland har de kanske rätt, jag har fel ibland som de flesta. Men jämfört med en sån som Al Gore, som nästan enbart har fel (och saknar utbildning på området) behöver jag inte skämmas. Till skillnad från Al Gore ljuger jag inte heller medvetet. Så jag skäms inte att stå inför en skolklass eller andra.
Men jag känner ett ansvar att inte bli en hjärntvättare själv. Jag är ärlig och tillstår först att jag inte försöker vara opartisk. Och talar alltid om för publiken att inte tro på mig (!) utan lyssna, jämföra med vad andra säger och bilda sin egen uppfattning. (Egentligen är nog den ödmjuka stilen ett effektivt retoriskt grepp jämfört med alarmisternas självsäkra och gälla ideologiska tonläge).
Det har blivit en del föreläsningar här i min kommun, men något regelbundet schema har jag inte, det brukar röra sig om enstaka inbjudan. Jag tjänar inga pengar på det, och begär bara ersättning för förlorad inkomst på arbetstid och resekostnad. Det går att nå mig dagtid 0346-886111 om du vill fråga något.
@Christoffer e
Jag tror inte att du behöver någon pedagogisk skolning. Dagens pedagogik är nämligen reducerad till ett didaktiskt sammelsurium som saknar all bäring på reella pedagogiska situationer. Numera är metodik ett sorgerligt saknat kapitel i lärarhögskolornas undervisningsmanualer. Metodiken inte bara saknas, den betraktas också som kunskapsfientlig.
Nä, bättre då att göra lite diagram och flödesscheman där "förförståelsen för elevernas förförståelse och värdegrunder blablablabla..." lyfts upp till det enda saliggörande för ett gott lärande. Huga!
"Pedagogitis" är en sjukdom som började synas på 1960-talet och som fick sin första men tyvärr bestående pandemi kring 1968 (sic!). Idag grasserar den ohämmat samtidigt som lärarstudenterna kan allt mindre, eller rättare: lärarstudenterna kan mindre tack vare denna synnerligen maligna sjuka. Följaktlgien tappar studenterna också sin förmåga till kritiskt tänkande, trots att det är just det som dagens verklighetsfrämmande pedagogikparadigm säger sig vilja "odla".
Missväxt är dock det bestående pedagogiska tillståndet. Kan det bero på AGW? Troligen! ;-)
Läs för all del Maciej Zarembas nya artikelserie:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=743702
Zaremba skriver som vanligt mycket bra och insiktsfullt. Och skrämmande. Nästa gång han är på föreläsningsturné i din närhet - gå dit. Han är en människa som kommer att ruska om dig ordentligt. På ett lågmält sätt.
Skicka en kommentar