4 mars 2009

Det gäller att tänka till



Howard Stern, världens största radiostjärna, lät sin reporter prata med några personer i Harlem, New York, om vem de skulle rösta på i presidentvalet. Alla sade Obama men fick också svara på frågor om vad de tyckte om Obamas policy's. Grejen är att reportern tog McCains policy's i stället men sade att det var Obamas. Lyssna på hur de svarade!

Det här påminner lite om Penn & Tellers inslag där de fick en mängd miljöaktivister att skriva på ett upprop för att förbjuda vatten.

Vad vill jag visa med det här klippet i förhållande till den här bloggens tema?

Hur lätt det är för människor att bara "köpa" något utan att tänka till vad de egentligen köpt. Det är väldigt många som köpt teorin om antropogen global uppvärmning utan att blinka. Politiker, företag, miljöorganisationer och kändisar har hoppat på detta utan att granska alla sidor och ifrågasatt rimligheten i att skylla alla väderfenomen på jorden på en enda faktor, en faktor som är så liten att den knappt går att mäta. Detta till trots så är alla övertygade om att hela planetens klimat kan kontrolleras om vi bara minskade våra utsläpp av denna lilla faktor.

5 kommentarer:

Med örat mot rälsen sa...

Då får väl jag dra mitt strå till stacken med detta frågeformulär som jag översatte från sidan Gore Lied:

http://snowrollersden.blogspot.com/2009/03/jag-ar-en-jordens-fiende.html

Här är originalet: http://planetmoron.typepad.com/planet_moron/2009/03/consensus-watch-332009.html

Gunnar Littmarck sa...

Både AGW och AGC tror jag vi har.... lite kylande lite värmande påverkan.

Jag tror att det vore bättre att finna något som ersätter AGW med ett ord som betyder att en höjning av dagens CO2halt från 390ppm till (vad är max realistiskt???) 600ppm. leder med stor sannolikhet till en global klimatkatastrof..
Det är ju vad alla resursomfördelningar kokar ner till.

Om hotet ovan kan motbevisas, faller alla nya regleringar, skatter, gröna certifikat, och allmän CO2fobi.

Vi kan åter koncentrera oss på alla reela miljöproblem.

Anders Folke sa...

Jag tycker det var bra och tänkvärt inlägg.

En sorts möjligt "motinlägg" från den miljömedvetna vänsterkanten (jag känner många där) skulle vara ungefär så här: Mittfårefolket, Svensson och 98 % av alla politiker här köpt konsumtionsargumentet; köp, mer, bli lyckligare, driv ekonomisk tillväxt, skapa jobb, bry dig inte så mycket om omvärlden, pengar är viktigast.

Jag tillhör dem som - höger eller vänster - hellre tar ett steg tillbaka och avvaktar än att kasta mig på fenomen, som t ex AGW eller anti-AGW.

Ärligt talat fattar jag inte hur man kan snöa in på att man har rätt. Så in i h-e rätt att de som då har fel är farliga, dumma, skadliga...

Din vän sa...

Hej hej
helt utanför ämnet för din bloggpost: Jag har försökt få tag på dig, men hittade ingen epostadress.
Kan du kontakta mig?

Skeptikern sa...

Kulturbloggen: maila skeptikern (at) yahoo.com