13 mars 2008

Greenpeace protesterar mot naturen

För ett år sedan samlades en drös Greenpeaceaktivister på en glaciär där de klädde av sig nakna för att protestera mot att glaciärer smälter i Schweiz. Glaciärerna har smält sedan mätningarna började för 160 år sedan så det är skönt att äntligen kunna utse människan som syndabock.

Glaciärer smälter och växer hela tiden och har gjort så i hundratals miljoner år. Innan människan hittade olja i jorden så måste det ha funnits andra faktorer bakom glaciärernas uppträdande. Det är en vild gissning men jag tror att det finns naturliga orsaker bakom detta...

4 kommentarer:

nomad67 sa...

Vad jag saknar i slutet på den där filmen är en lavin som rensar upp skräpet. "Natural selection" som det heter på Darwinistiska.

Skeptikern sa...

Recon: Vart är en lavin när man behöver den? ;)

Nej nu ska jag gå ut och protestera mot att det har varit molnigt idag.

Anonym sa...

Jag tror detta är en en film som kanske inte är så ny. Den verkar i alla fall väldigt naiv.
Kom att tänka på Vetenskapens Värld som härom veckan handlade om den s.k. ismannen Ötsi som legat nedfrusen några tusen år i Alpisen. I programmet nämnde man att på Ötsis tid var det ca 3,5 grader varmare och trädgränsen låg 200 till 300 meter högre.
Jag kommer också ihåg att jag läst om en avhandling om isens utbredning i Alperna sedan Istiden. Den visade att isen växt och dragit sig tillbaka ca 10 gånger under den tiden och att nuvarande nuvarande ismängd var ovanligt stor jämfört med medelmängden.

Inge

Christopher E sa...

Inge:

Jag tänkte detsamma om Ötsi-filmen. Det är ganska kul när andra vetenskapsdiscipliner, i synnerhet arkeologi, glatt talar om de gångna tidernas klimatförändringar som är så självklara för dem. Utan att ha en aning om politiskt inkorrekt det har blivit idag att tala om dessa.

Det här gäller såväl stenåldern i Europa som medeltidens värme och lilla Istidens eventuella inverkan på de indianska kulturerna i Mellanamerika.

Jag brukar också ta upp att inget är onormalt med glaciärernas nutida utbredning i Alperna historiskt, men möts oftast av total förnekelsefas.