23 januari 2009

Dagens Nyheter censurerar



Jag upptäckte i dag via Climatescam och Klimatsvammel att Dagens Nyheter roat sig med att plocka bort kritiska inlänkningar (Twinglylänkar) till Karin Bojs artikel om temperaturen i Antarktis. Även min artikel plockades bort.

Gå in på deras bloggar och läs mer om detta.

Climatescam 1, Climatescam 2, Klimatsvammel

Min slutsats: Folk som ifrågasätter har ju aldrig varit populära. Att en av Sveriges största tidningar sysslar med censur är oerhört märkligt.

6 kommentarer:

AJ sa...

Det trista när det gäller DN och andra tidningar är att de genom att censurera den svenska befolkningen och deras egna läsare skjuter sig själva i foten. Jag tex har för länge sedan slutat skriva inlägg på deras sidor. Nya nättidningar, skrivna av seriösa och välmenande personer, kommer av den anledningen snart att ta över nyhetsrapporteringen, vilket i slutändan kan komma att betyda slutet för de etablerade tidningarna? De måste skärpa sig. Snarast.

Med örat mot rälsen sa...

De verkar vara selektiva med sina censurartade aktioner. Min blogg har hittills inte blivit censurerad. Om det beror på att jag inte har många läsare eller att jag skriver på ett annat sätt än er "stora" och mer insatta vet jag inte.

Vad gäller kommentarer på tidningarnas egna sidor verkar det som om de inte vill ha någon kritik i nåt ämne för vart och vartannat inlägg är borttaget av nåt skäl. Så den vägen går jag inte. Jag kan vara rätt elak i skrift och framför allt långdragen. Det finns visst begränsningar för hur långa kommentarerna får vara på vissa sidor. Inget för mej som gillar att breda ut mej i skrift.

Skeptikern sa...

AJ: Kom inte ihåg var jag läste det men traditionella tidningar går inte så bra nuförtiden och det är främst digitala mediekanaler som exempelvis bloggar som får ökad betydelse framöver. Det som är bra med bloggar är att vi som skriver inte behöver bry oss vad någon chefsredaktör tycker. Vi kan skriva vad vi vill. Om någon inte gillar det jag skriver kan de både kommentera eller skriva egna inlägg och kritisera mina artiklar. Oavsett vilken blogg det är så finns det en öppenhet som saknas i traditionella medier. Det som skrivs i DN och andra tidningar får ofta stå oemotsagt och det är väl det som bloggarna ändrat på - till DN:s stora förtret.

Snowroller: Dagens Industri tar bort väldigt många kommentarer oavsett vad deras artikel handlar om. Jag har varit inne vid flera tillfällen och kommenterat och sedan fått se mina inlägg försvinna. Eftersom kommentarerna är numrerade så ser man direkt när de varit inne och censurerat.

Anonym sa...

Hyfsat genomskinligt att DN plockar bort kritiska länk-bloggar när nyheten är aktuell, för att sedan lägga tillbaka dem när nyheten blivit gammal och färre troligtvis läser.

Ungeför som när TV4 visade en klippt "The Great Global Warming Swindle" mitt i natten en vardag, för att sedan fd. vicepresidentens Al Gores propaganda film på bästa prime time en lördag.

Läs i övrigt denna och fundera lite om senare nobelpris...Al Gore och...kanske en film?

http://www.en.rian.ru/analysis/20090119/119705315.html

Mvh
S.A.

Anonym sa...

Hej, jag har varit i Sthlm i fyra dagar. Det var första gången på flera år. Jag kände inte igen mig. Men jag talade med en god vän till mig och en annan bekant. Dem båda har två olika politiska värderingar, också två helt olika livs stilar. Men vad dem båda kunde enas om, var att all Svensk media styrs av en familjeföretag som heter Bonnier AB. Jag blev chockad när jag fick höra det. Att det finns ett företag som kontrollerar vad som ska ut i median eller inte.
Så Sverige har blivit ett sånt land.
Ni kanske har vetat det länge, men jag visste inte.
TheBasturd

Anonym sa...

Familjen Bonniers byggde upp sin förmögenhet under slutet av 1800-talet när de översatte och tryckte upp böcker av populära utländska författare, utan att betala dem någon ersättning.

Häromåret så skrev Bonniers över-kucku Carl Johan Bonnier en hat-artikel "Ett efterblivet paradis för olagliga IT-pirater" i familjens språkrör Dagens Pravda, alias Dagens Nyheter mot fildelning och Pirate Bay.

Det Carl Johan Bonnier inte omnämner i artikeln är det sätt som hans familj byggde upp sin förmögenhet, är att jämföra med det ex-vis Pirate Bay tillhandahåller idag.

Tala om att kasta sten i glashus.

En annat intressant tips för en grävande journalist att kolla upp är hur många av våra riksdagsledamöter är involverade i någon av de otaliga bolag som Bonniers driver.

Det är ett mycket smart drag att ha riksdagsledmöter i sina bolag, som då får ett hyfsat arvode. Det gör att Bonniers i mycket tidigt skede får information om vad som sker i riksdagskorridorerna och därmed kan påverka lagstiftarna på ett otillbörligt sätt, som ingen annan kan.

Kinnevik har också under många år hållit på att implementera samma "metodik".

En grävande journalist i detta sammanhang kan räkna med att ingen inom den svenska pressen kommer att publicera hans/hennes resultat.

Men det finns andra sätt numera, som bloggare ex-vis.