14 januari 2009

Expressen larmar!



Det pågår krig i Gaza, tusentals svenskar förlorar jobben inom industrin, Ryssland stoppar gasleveranser, USA:s ekonomi är på väg att gå under, Liza Marklund skriver sagor och deltagarna i Robinson utsätts för tortyr. Av allt elände som sker i världen så ägnar Expressen dagens förstasida till att larma om extremvärme (!).

För bara en vecka sedan skrev samma tidning om "Superkylan"...

Trots att det är svinkallt i stora delar av världen just nu så ska vi få inpräntat i våra hjärnor att det blir varmare. Börjar journalisterna bli desperata eller vad är det frågan om?

Källan till extremvärmen som kommer "drabba" Sverige är brittiska väderinstitutet Met Office. Bloggaren Classical Liberal kikade lite närmare på detta Met Office som i september i år skrev följande om det brittiska klimatet:

"Trend of mild winters continues"

I december konstaterar samma Met Office följande:

"..that the UK has had the coldest start to winter in over 30 years."

I januari skriver dom:

"The Met Office correctly forecast the spell of cold weather and kept the public informed via our various forecasts."

Utgångspunkt: Vi tror att vintern blir mild.
Resultat: Kallaste vintern på 30 år.
Slutsats: Vi förutspår väder korrekt.

Expressen gör som brukligt, letar upp SMHI:s klimatforskare som är på 24-timmars stand by nuförtiden om någon journalist behöver bekräfta att jorden värms upp i alarmerande takt. Att den inte gör det.... ja försök berätta det för en journalist.

Klimatforskarna säger bland annat:

"...förra året det fjärde varmaste sedan 1990".

Och? Hur långt är 19 år ur ett klimatperspektiv? Allvarligt talat...

"Hela landets medeltemperatur för år 2008 är runt 1,5 grader över det normala."

Vad är en normal medeltemperatur? Temperaturer går alltid upp och ner och har gjort så i miljarder år. Forskarna refererar till normalperioden mellan 1961-1990. Varför det? Varför inte 1931-1960? 1898-1928? Det finns ingen normal medeltemperatur!

I artikeln nämns också, hör och häpna, naturliga fenomen som La Nina, "som sänkte temperaturen" förra året. Vad fint, temperaturen sjunker, ja då beror det på naturen. Att temperaturen stiger, ja då beror det på människan.

Ovanför artikeln i tidningen står det: "RÄDDA VÅR PLANET!".

Jag säger: "RÄDDA OSS FRÅN KVÄLLSTIDNINGARNAS LARMARTIKLAR!"

19 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gäller svenska mainstream media så har jag gett upp hoppet.
Det är tur för oss som vill ha vettig information när det gäller AGW, att det finns bloggare som du.
Tack!

För övrigt har jag slutat att köpa kvällstidningarna.

Mvh Labbibia

AJ sa...

När det gäller vår "fria" press så har jag slutat att lyssna på dem. De beter sig alltsomoftast som pajasar nuförtiden. 99 procent av deras budskap är säkert sant, men vill man ha den där lilla extra pusselbiten man behöver för att förstå hur världen idag är funtad så måste man söka sig till nätet. Och det är anledningen till att jag och många med mig uppskattar din fina blogg.

Anonym sa...

Skyll er själva! Är det inte ni som byggt upp vårt samhälle? Är det inte er vi yngre ska tacka? Vad det inte ni som fick mjölk till att bli mellan mjölk sedan vidare till lätt mjölk? Var det inte ni som fick Sverige till att gå från Konsum till Netto och Lidel? Jag ska äns inte börja med vad den fria marknaden har gjort med Posten. Trodde ni att tidningarna skulle gå helt oberoende förbi detta?

Jag kan stödja er om eran kritik mot trenden och hysterin omkring klimatet. Eftersom att jag inte tycker att det ska va en trend eller en scare- faktor. Men att vi inte skulle ha ett problem både miljö och hälsomässigt omkring dessa ämnen. Nja...
TheBasturd

Anonym sa...

Tyvärr är den här bloggen ett utslag av önsketänkande. Det finns absolut inga skäl att misstro vetenskapen i denna fråga. Men visst hoppas och argumentera för att jorden är platt går ju men är föga meningsfullt. HUR denna förändring ska hanteras är en annan sak.

Spanjoren sa...

Det fina med en sådan förstasida är tonen som sätts. Enorma bokstäver som skriker ut ett nödlarm med den typiska journalistsvenskan. "Klimatlarm", vadå?

Anonym sa...

TheBasturd!
Det stämmer precis. Det är vi gamlingar ställt till allt helvete på jorden. Vi satte till exempel dig till världen. Innan dess var det någon annan galning som satte mig till världen. Vi gör alla våra misstag. Det kommer du också att göra så småningom.

Anonym sa...
Tyvärr är den här bloggen ett utslag av önsketänkande.

Vi skeptiker misstror inte vetenskapen. Vi misstror hysteriska slutsatser från felprogrammerade datorer.
Vi misstror människor som säger sig vilja hindra den globala uppvärmningen, men som blir förbannade när klimatet vägrar att följa datorprogrammen.
Ös på skeptikern
JR

Skeptikern sa...

Labbibia & AJ: Tack!

Basturd: Whatever...

Anonym: "Jorden är platt..." Hur fick du in det argumentet??

Spanjoren: Jag är allergisk mot larm. Det larmas varenda dag i tidningarna och jag bryr mig inte ett dugg :)

Christopher E sa...

Jag såg den förstasidan på Expressen i pressbyrån häromdagen, skrattade åt galenskapen och fortsatte vidare utan att köpa någon kvällstidning. Det gör jag aldrig.

Skeptikern sa...

Christopher E: Min enda ursäkt är att jag ville ta en bild på framsidan för bloggartikeln, annars hade jag inte köpt skiten.

Läste på Moderna Myter att du köpt en ny fet plasma-tv. Kul! :) Stora platt-tv-apparater värmer gott i vinterkylan.

Anonym sa...

JR: Alla studier är inte gjord av ett data program.

Skepikern: Du bryr dig visst om vad kvällstidningarna skriver. Du blir ju förbannad på dem var och varannan dag. Med det är ju bra att ni inte köper skiten. För miljön alltså. Det skulle inte förvåna mig om ni är bättre miljövänner än vad många miljö fanatiker är.

Se bara här vad du skrev: Kul! :) Stora platt-tv-apparater värmer gott i vinterkylan.
Hm...( Dem drar mindre energi och ska tydligen va ett bättre miljöval har jag läst.)
TheBasturd

Anonym sa...

Jag har aldrig lyckats förstå att en prognos som säger att ett utfall i framtiden kommer att överensstämma med den modell man har satt upp är ett bevis för att modellen är korrekt.

Men om man nu har lyckats få ihop det på ett så märkligt sätt så att en prognos baserad på en modell är ett bevis för att modellen är korrekt (vilket naturligtvis är trams), så kan jag inte förstå att ett reellt utfall som inte stämmer överens med prognosen inte väcker någon tvivel på att modellen är behäftad med fel bland de som har gjort prognosen. Att det inte har väcker några frågor bland journalisterna på vetenskapsredaktionerna i Svensk massmedia kan knappast ha undgått någon. Men det får man ju skylla på att betäckningen "Vetenskapsredaktion" är ett påhitt utan reell förankring som man har hittat på med ett kommersiellt syfte.

Eskil

Anonym sa...

TheBasturd!

Jag har aldrig sagt att alla studier är gjorda av dataprogram, men hela AGW hysterien baseras på framtida "prognoser" från felprogramerade datorer.

Förövrigt är det rätt förvirrande att läsa dina kommentarer. Håller du på att förbereda ett sidbyte?
Eller är du lika förvirrad som jag blir när jag läser dina kommentarer?
Du verkar vara för/emot allting.
JR

Anonym sa...

JR:
Om nu The Basturd har insett att dialog är bättre än konfrontation, så borde du kanske inte kritesera honom för det?

Mvh Labbibia

Anonym sa...

Labbibia.

Om det är en insikt att att föra en dialog som gör mig förvirrad angående TheBasturd så ber jag om ursäkt för påhoppet. Får väl se vad det mynnar ut i. Jag tycker i alla fall att Skeptikerns blogg är mycket bra med logiskt tänkande och jag gillar inte TheBasturds grova påhopp med trånga hjärnor osv. Har han ändrat sig så kommer inte jag klaga.

Har just kollat Maggies inspelning av IVA:s klimatdebatt. Rekommenderas.
Mvh JR

Anonym sa...

JR: Jag har aldrig varit enkel spårig. Jag tror inte att det är så enkelt att säga nej till varken det ena eller det andra. Jag tycker att detta ämnet är lika svår att svara på, som frågan om det finns en Gud. Jag är inte troende, men jag kan inte säga att han inte finns med rak arm.

Därför kritiserar jag denna blogg. Men det är går inte att kritisera allt ni säger och jag tycker inte att ni kan kritisera allt den andra sidan säger heller. Vilket jag tycker att ni gör. Kom ihåg, allt kan inte va fel. Jag tycker för övrigt att det för det mesta ser ut som en te party här inne. Där alla håller med och skvallrar till varandra.

Miljön och klimatet ska inte vara en trend, inte heller en skrämsel ämne. Det ska ligga i människans samvete. Jag har stött på många miljö och så kallade djur vänner, som har både varit skadliga mot miljön och sina egna husdjur. Så att dem inte borde ha ett djur eller kalla sig för miljövän.

Sedan från den motsatta sidan, så har jag mött många som skiter blanka fan i klimathysterin. Men dem vill inte släppa ut mängder med avgaser, går till pappersåtervinningen och sparar på sitt el. Att ni inte köper kvällstidningen och köper en platt tv som drar mindre ström gör er till ofrivilliga miljövänner.
TheBasturd- Ha en trevlig Helg!

Skeptikern sa...

Basturd: "Det skulle inte förvåna mig om ni är bättre miljövänner än vad många miljö fanatiker är."

Du anar inte hur rätt du har, i varje fall när det gäller mig. Tyvärr tycker jag om att besöka andra länder på min semester och det gör mig per automatik till en klimatbov i alla koldioxidkalkylatorer som dyker upp var och varannan vecka.

Anonym sa...

The Basturd.
Glad om vi kan komma överens om något. Jag har aldrig tyckt att du är enkelspårig, snarare dubbelspårig vilket har gjort mig förvirrad.

Det jag lärt mig av alla dessa debattinlägg är att AGW-teorierna är alldeles för dåliga för att basera dessa våldsamma satsningar på allt möjligt som föreslås från politiskt håll.

Att vi skeptiker inte heller sitter inne med alla fakta förändrar inte min syn på att man får gå varligt fram, annars finns snart inga pengar kvar att satsa på verkliga problem.

Hädanefter kommer jag inte att föra en debatt med just dig, pågrund av att det inte är vår blogg vi tjafsar i.
Ha det bra du också!
JR

Anonym sa...

Skeptikern: I mitt jobb tvingas jag resa mycket själv och jag tycker absolut att du ska besöka andra länder. Vad vore livet om man bara skulle sitta hemma.

Bara för att svara öppet på JRs svar.
Det finns en massa man borde göra med pengar, som att rädda människor i nöd ect. Men jag kan tyvärr inte se hur man skulle lyckas med det även om man skulle sluta att lägga pengar på miljövänligare ändamål. Finns det pengar nog?

Sedan om Staden Chicago- Detroid, om jag inte minns fel. Den har nu blivit så förorenad så att barnen där har börjat att få kroniska sjukdomar av alla avgaser. Om man nu lägger pengar i att göra miljövänligare bilar. Så är det väl ett steg åt rätt håll. Det är synd att allt ska röra sig om pengar...
TheBasturd

Anonym sa...

Haha. Sydsvenskan hade ett fantastiskt diagram över klimatutvecklingen. Varje år hade en egen stapel och varje stapel i ett visst årtjugonde hade en viss färg.

17 av de senaste 20 (självklart rödfärgade) åren var så klart varmast. Lustigt nog var de inte satta i kronologisk ordning. Då hade det framkommit att det temperaturen gått ner sedan 2005, att det var absolut varmast 1998 osv.

http://sydsvenskan.se/sverige/article404345.ece

Klicka på grafik och sucka.