2 januari 2009

Synd

5 kommentarer:

AJ sa...

Kul litet inlägg - i normala fall. Tyvärr, så är dock skämtet för de av oss som vet vad som är på gång inte lika kul, eftersom vi inser allvaret i sutuationen vi nu befinner oss i. Men det betyder inte att jag saknar humor - skrattade faktiskt:)

Med örat mot rälsen sa...

Hans fru Tipper hade en ganska farlig politisk åskådning själv i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet när hon ledde en kommission som skulle se över den påstådda satanismen i rockmusiken. Nån som kommer ihåg det?

Det gick ju så långt med hennes skräckpropaganda den gången att rockgruppen Judas Priest hamnade i domstol för en låt som ska ha fått två personer att ta livet av sej. En låt som de själva inte hade skrivit! Så nog kan familjen Gore få till det minsann.

Lejeune sa...

Det är bara att konstatera, en helt ny bransch har växt fram de senaste åren. Vet inte riktigt vad man skall kalla den, någon som har några bra förslag?

En gemensam nämnare för företag verksamma i branschen är att de har som affärsidé att profitera på våra dåliga samveten, t.ex:
- utsläppsrätter
- etiska fonder
- handla miljömärkt
- etc

Anonym sa...

Lejeune:
Vad gäller etiska fonder och miljömärkt, så är det väl iallafall verkliga produkter som avses? Jag menar, om jag väljer att köpa en ekologiskt odlad morot, så får jag åtminstone en morot.

Men vad gäller utsläppsrätterna, detta fantastiska sätt att dra in pengar på ABSOLUT INGENTING, så finns det väl bara ett passande namn: LUFTAFFÄRER.

Mvh Labbibia

Lejeune sa...

Labbibia:
OK en morot är en morot, men allt är kanske inte vad det synes vara när det gäller t.ex. etiska fonder. Det var någon kejsare i Rom som planerade att införa skatt på offentliga avträden när statsfinanserna var på upphällningen, hovet invände, kejsaren lär ha svarat att "pengar luktar inte".

Alltså, jag vill göra gott och samtidigt tjäna en hacka, investerar därför i en etisk fond, för att jag skall kunna göra det måste någon sälja till mig. Vad denna säljare gör med kapitalet som jag har försett honom (marknaden) med har jag ingen som helst kontroll över han kan mycket väl investera dom i krigsmaterial och sprittillverkning.

"Pengar luktar inte", men jag kanske mår bättre själv eftersom jag tror att jag har gjort något gott genom att investera etiskt. Vem f-n har sagt att det är lätt att vara människa?