2 januari 2009

Väl använda skattepengar i Stockholm stad



Klimathotet skapar nya jobb. Stockholms Stads miljöförvaltning har en egen klimatstab bestående av 8 personer. På deras hemsida möts man av bilden ovan.

Vi ska äta närodlade nötter. Vi ska tälja våra julklappar i trä. Vi ska mysa i ett torp i skogen och inte resa utomlands.

Ett synnerligen attraktivt upplägg för gemene man!

De har naturligtvis informationssidor om de dödliga klimatförändringarna och det är IPCC-propaganda och en rad märkligheter. Vad sägs om denna:

"Temperaturökningen som vi ser nu är snabbare än alla naturliga klimatskiften på jorden sedan istiden. Enligt svenska klimatforskare rör sig klimat- och vegetationszonerna redan nu norrut med en hastighet av cirka en meter per timme."

Och Stockholms klimatstab vet även vad som kommer hända med Stockholm de närmaste 100 åren:

"Fram till år 2100 kommer medeltemperaturen i Stockholm att ha stigit med mellan 2,5-4,5 grader jämfört med åren 1961-1990. Vi får mer regn och snö på vintern, mildare vintrar och därmed kortare issäsong, varmare och torrare somrar, häftigare oväder med storm och regn, tidigare vårflod och översvämningar. Om vattennivåerna i Saltsjön stiger till högre nivåer än Mälarens kan hus, byggnader och parkmark komma att översvämmas, med stora kostnader som följd. Solvallaområdet, Ulvsunda, Alvik, Gröndal, Liljeholmen, nordvästra Kungsholmen och Gamla Stan är exempel på områden som kan komma att drabbas."

Stockholm Stad har också en specialsida där invånarna kan testa om de är klimatanpassade eller ej. Sajten heter... klimatanpassad.se... Jag klickade mig vidare och hamnade på en sida där det står:

HANDLINGSPROGRAM MOT VÄXTHUSGASER

(Japp, ett statligt sanktionerat åtgärdsprogram mot samma växthusgaser som alla människor, djur och växter på jorden behöver för att överleva.)

Gjorde testet och fick följande resultat. Betänk att jag lever ett fullt normalt liv i en liten lägenhet, åker bara kommunalt eller cyklar till jobbet, källsorterar minsta lilla pryl, har aldrig på lampor och elprylar på i onödan, duschar i 3 minuter, använder vattenkokare och gud vet vad.

"Dina växthusgasutsläpp är 6263,6 kg per år, vilket kan jämföras med medelutsläppet för Stockholm på 6500 kg och acceptabel nivå på lång sikt: 1400 kg -Alldeles för högt!"

Den enda lösningen är att jag följer uppmaningen enligt bilden. Bo i en kåta i skogen, käka bark och stanna i Sverige. Jag undrar vilka växthusgasutsläpp en tvåbarnsfamilj med villa, bil och charterresa får...

På den här kampanjsajten så upprepas gamla mantran från IPCC om att jorden kommer gå under. Vad fan, blir alla politiker och statsanställda i det här landet fjättrade med kättingar vid sina skrivbord och tvingade att under vapenhot memorera IPCC-rapporter och se En Obekväm Sanning?

Må Stockholm frysa till is!

10 kommentarer:

Med örat mot rälsen sa...

Jag fick 1960,6 kg per år vilket den ansåg vara acceptabelt. Jag har ingen bil, ingen båt, kylskåpet är gammalt men fullt funktionsdugligt och allt annat är tip top.

Sånt där är ju helt uppåt väggarna tokigt! När ska de attackera kväve och syre?

Anonym sa...

Jag är gammal nog för att i vuxen ålder ha upplevt den tiden då öst var öst och väst var väst. Då var det svårt för medborgarna i de östeuropeiska länderna att resa till andra länder. Något lättare var det dock att resa till andra länder i Östeuropa och en del länder var lite mindre strikta än andra. Striktast och principfastast var DDR.

Borde det inte vara dax för Sverige att lära av DDR och införa utresetillstånd för landets medborgare?

Eskil

Anonym sa...

9775kg så mycket fick jag ihop.
Lever och verkar i V-norrlands största stad.
Fru , 1 barn och så lilla jag. Hus på 150kvm ,2 bilar, 1 båt och gräsklippare, motorsåg, grästrimmer.

Så troligtvis så skulle mitt utsläpp vara större.

Ha det
kompisen

Anonym sa...

Jag ligger på långvården och och har varken cykel, bar-kylskåp, eller bil. Min enda lampa gick sönder förra året och mat får jag ganska sällan och jag kom upp i 9023kg.
När jag dör skall jag brännas och kommer antagligen upp i en massa ton.
JR:s morfar.:-)

Anonym sa...

Jag fick Totalt 2,4 ton växthusgasutsläpp/år.....

Noterbart är kanske att de absolut största utsläppen kommer från mat och boende.

Nå, det är ju lätt att lösa.....

Bara att sluta äta och flytta in under en gran. Då kommer jag lätt att klara kraven!

Mvh Labbibia

Skeptikern sa...

Snowroller: Syre är nog nästa gas på tur att bannlysa om vi ska följa AGW-logiken att minska utsläppen av ofarliga gaser.

Eskil: Om utsläppskraven ska skärpas till de nivåer som staten har bestämt så finns det inget utrymme för resande. Den vägen till lycka kommer att stängas. Miljöpartiet föreslår ju på fullaste allvar att inrikesflyget ska förbjudas i framtiden.

Kompisen: 10 ton! *High five* :)

Labbibia: Som sagt, svenskodlade hasselnötter och potatis är den föreslagna klimatkosten. Bara att följa till punkt och pricka!

Anonym sa...

Man kan undra om reserestriktionerna även kommer att omfatta klimatjetsetet?

Eskil

Anonym sa...

" Om vattennivåerna i Saltsjön stiger till högre nivåer än Mälarens kan hus, byggnader och parkmark komma att översvämmas"

Om, säger OM ja. På Lidingö i sthlms innerskärgård har man tydligen en betydligt mer optimistisk syn på framtiden. På Aga´s gamla industritomt (som bara ligger någon meter över havsytan) projekterar man för fullt för ett nytt bostadsområde med hundratals lägenheter. Det verkar som om Lidingö stad har en annan, betydligt mer realistisk framtidssyn än pessimisterna i Sthlm?

Mvh Labbibia

Anonym sa...

Hittade det här "klimatestet" hos min nätleverantör:
http://www.sundsvallenergi.se/default.asp?id=2415&ptid=

Jag fick 13 ton och då lever jag som vanligt, jag vill inte tillbaka till 1800 talet.

Skeptikern sa...

Kompisen: 13 ton! *high five* igen :) Dom här klimatkalkylatorerna är verkligen ett fenomen. Vem programmerar dom? Vem bestämmer vad som är hållbart?

Om du ska ner till 2 ton så får du flytta till en grotta, dricka regnvatten och käka bark.