29 december 2007

SMHI varnar för varm vinter

Sten Bergström, professor på SMHI (har man professurer på SMHI?), varnar i Expressen för att vintern blir varmare än normalt i Sverige.

"Jag tror vi har skäl att oroa oss."

Han säger också att det inte går att sia om klimatförändringar utifrån en enstaka vinter som är lite varmare än "normalt" men eftersom vi har haft varmare vintrar under en 20-årsperiod så är det en trend.

Baserat på detta så vet ni vart man brukar hamna:

"Våra observationer stämmer alltför väl med de beräkningar som säger att det kommer att bli stor temperaturhöjning i Skandinavien. Det är helt i linje med de hot som FN:s klimatpanel varnar för."

Japp, grunden till all visdom om klimatet - IPCC.

Jag undrar varför man varnar för en varm vinter. Är det den livsviktiga skidsemestern i Sälen som kanske inte blir av eller är det något annat livshotande? I Stockholm är det väldigt milt för tillfället och jag gissar att antalet bilolyckor, fallolyckor, fallande istappar och massa andra tråkigheter minskat dramatiskt jämfört med en kall och snöig vinter.

Och vad är egentligen normalt? Är det vädret på 1950-talet?, 1730-talet? eller 1870-talet? Eftersom vädret uppenbarligen är onormalt i hela världen just nu så måste väl någon kunna säga vilken tidsperiod i historien där vädret var normalt.

6 kommentarer:

nomad67 sa...

Ja du vilken tjurdynga. Här sätter man sin tillit till regionala klimatmodeller som gång efter annan har bevisats vara värdelösa och obrukbara (e.g. se Pielke Sr.)

Dessutom, "Våra observationer stämmer alltför väl med de beräkningar...". Undrar vilka observationer dessa är? Tittar man på SMHI:s egen snöstatistik så går det inte att urskönja någon trend eller förändring som ligger utanför normala multidekadala klimatvariationer.

Sist och som du också berörde, vad menar dom med "varnar", eller klimattomten som säger "vi har skäl att oroa oss"...? Oroa oss för vad, lägre energiförbrukning? Det är väl helt subjektivt och förutsätter att man gillar att frysa bakdelen av sig, personligen ser jag hellre fler och varmare vintrar och oroar mig därför inte ett dugg.

Anonym sa...

"Eftersom vädret uppenbarligen är onormalt i hela världen just nu så måste väl någon kunna säga vilken tidsperiod i historien där vädret var normalt?"

Den bästa fråga jag hitintills läst i klimatdebatten.

Skeptikern sa...

Roland: Tack tack :)

Anonym sa...

Jo SMHI har professorer. Eller.. Har de publicerat tillräckligt med dravvel som ingen läser så ringer de upp ngt universitet/högskola och säger "Hej, nu vill jag kalla mig professor" och universitetet säger "Åh vad bra" för då kan de säga att de har ännu fler professorer på sin institution men de slipper ju betala lönen för det gör SMHI. Win-win för alla parter! Utom de som pröjsar kalaset - samhället.

Anonym sa...

He he, och så blev det en kall vinter som höll i sig ;-)

Anonym sa...

Att varna för en varm vinter, är även riktat till oss Snöskoteråkare, som har leksaker ståendes för 100 tusentals kronor hemma i garagen. Det svider rätt bra att ha den ståendes och kosta pengar en hel vinter. Och tro mig, vi vill veta i tid om vi lär dra till de Kanadensiska fjällen för att få tag i meterdjup pudersnö. Jag har hela norrland bakom mig. "Låt det vita guldet falla"